Heteroseksualiteit en masculiniteit worden beschouwd als de norm in de Amerikaanse hiphop. Deze normen zijn ontstaan als antwoord op de onderdrukking van zwarte mannen. In hiphop wordt heteroseksuele masculiniteit niet alleen bevestigd, maar wordt homoseksualiteit ook ontkend en afgekeurd. Ondanks deze normen is er de afgelopen jaren een toename van het aantal mannelijke hiphopartiesten dat zegt zich aangetrokken te voelen tot hetzelfde geslacht. In dit onderzoek is gekeken naar de manieren waarop vier artiesten deze niet-heteroseksuele oriëntatie uitdrukken in songteksten, interviews, sociale media-uitingen, videoclips en publieke optredens. De artiesten die hun seksuele oriëntatie nìet expliciet hebben gelabeld drukken hun seksuele oriëntatie op een dubbelzinnige manier uit waarbij de interpretatie ervan vrij open is. De artiesten die hun seksuele oriëntatie wèl expliciet hebben gelabeld drukken deze doorgaans op een multi-interpretabele manier uit en compenseren dit door het expliciteren van de masculiniteit. De aanwezigheid van niet-heteroseksuele artiesten zorgt er vooralsnog niet voor dat culturele normen in hiphop veranderen. Pas als deze artiesten hun seksuele oriëntatie op een ondubbelzinnige wijze gaan uitdrukken, is er een kans dat zij de culturele normen kunnen beïnvloeden en veranderen.

, , ,
Samira van Bohemen, Willem Schinkel
hdl.handle.net/2105/61533
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Nieraeth, E. (2020, June 21). “‘Why you always rap about being gay?’ ‘Cause not enough niggas rap and be gay”: Een analyse van de uitdrukking van de seksuele oriëntatie van zwarte mannelijke queer hiphopartiesten uit de Verenigde Staten.. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/61533