Er wordt eeuwenlang gedebatteerd over de rol die de culturele waarden spelen bij het stimuleren van de economie. Voorbeelden van klassieke theoretici die het hierover hadden zijn: Adam Smith de grondlegger van het klassieke liberalisme, Karl Marx de grondlegger van het communisme en Max Weber grondlegger van de sociologie. Door verschillende studies wordt ondernemerschap wereldwijd ook wel gezien als de motor achter de economische groei (Audretsch en Keilbach, 2004). Indien dit het geval is, kan de vraag ook anders worden gesteld. Hoe beïnvloedt de cultuur het ondernemerschap? Culturen kunnen een grote rol spelen bij het beïnvloeden van ondernemerschap (George en Zahra, 2002). De mogelijke culturele factoren die in Azië een grote rol spelen zijn het gezichtsverlies en het ‘harde werken’. Voor de culturele factor gezichtsverlies komt het doordat ‘gezicht’ centraal staat in de cultuur van Azië (Earley, 1997), hierdoor hecht men in Azië veel waarde aan gezichtsverlies. Voor de culturele factor het ‘harde werken’, komt het door de groeiende welvaart van de ontwikkelende economieën als Thailand, Maleisië en Indonesië. Het overgrote deel van deze economieën bestaat vooral uit landbouw en visserij, waardoor de agrarische sector een belangrijke rol speelt in de economie. Het is niet eenvoudig als de economie van een land dat grotendeels afhankelijk is van de agrarische sector om groei te ondervinden, wegens de hoge arbeidsintensiteit ofwel het ‘harde werken’. Hoewel de economie vooral bestaat uit landbouw en visserij, boeken deze landen alsnog vooruitgang. Met andere woorden de sterke groei van de economie in deze landen is voornamelijk gebaseerd op de agrarische sector. Hierdoor wordt de aanhang en het geloof dat het harde werken beloond versterkt (Schlossstein, 1991). Een andere culturele factor die mede een grote rol speelt is de factor innovatie. De reden is omdat innovatie vaak wordt gezien als de sleutel tot succes (Tushman, 1997). Hierdoor wordt ondernemerschap vaak gedefinieerd als innovatie (Carland, Hoy, Boulton en Carland, 1984). Een verschil in innovativiteit tussen Azië en Europa kan komen door de sociaal culturele verschillen. In Europa kijkt men verschillend tegen ondernemerschap aan. In tabel 1.1 wordt weergegeven hoe mensen in Europa tegen het ondernemerschap aankijken.

Rietveld, N, Hoogendoorn, B
hdl.handle.net/2105/10029
Business Economics
Erasmus School of Economics

Lin, Z. Y. (2011, September 5). De sociaal-culturele omgeving van ondernemerschap: een vergelijking tussen de continenten Europa en Azië’. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10029