In deze masterthesis staat de festivalbezoeker centraal. Er is door middel van een kwantitatief publieksonderzoek onderzocht welke verschillende smaak- en participatiepatronen onderscheiden kunnen worden binnen het publiek van Motel Mozaïque festival in Rotterdam, wat de participatiemotieven van deze bezoekers zijn en hoe zij het festival beleven. Ook is er onderzocht in hoeverre het festival positief bijdraagt aan het imago van Rotterdam als festivalstad. De respondenten hebben geen specifieke voorkeur voor lowbrow of highbrow muziekgenres. Qua cultuurparticipatie nemen de respondenten met uitzondering van het bezoeken van musea en galeries, gemiddeld vaker deel aan populaire culturele activiteiten dan aan highbrow activiteiten. De muziek, de sfeer, de ontspanning en het gezellige avondje uit zijn de bezoekersmotieven die op de respondenten gemiddeld het meest van toepassing zijn. Het verrassingselement, het ontdekken van nieuwe acts en het bezoeken van acts die de respondent al kent zijn tevens van toepassing op de gemiddelde respondent maar worden iets minder hoog gewaardeerd dan de eerdergenoemde bezoekersmotieven. Culturele participatie heeft geen direct effect op de beleving van de respondent. De bezoekers creëren met hun eigen achtergronden en motieven deels hun eigen beleving van het Motel Mozaïque festival; een festival dat van groot belang is voor de stad Rotterdam, haar cultuursector en haar inwoners. Trefwoorden

, , , , ,
Eijck, van C.J.M.
hdl.handle.net/2105/10272
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Veld, de K.S. (2011, August 31). Fesitvalbezoek: Waarom?. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10272