Het muziekgenre dubstep heeft na het ontstaan in 2000 veel veranderingen ondergaan. Na de groei van het genre in Engeland, werd in 2006 de interesse gewekt in Nederland. De Nederlandse muziekcritici begonnen in dat jaar aandacht te schenken aan het genre. Hoe deze aandacht zich verder ontwikkeld heeft tot en met 2010, is onderzocht in deze thesis aan de hand van de genrestadia van Lena & Peterson (2008). Naar aanleiding van deze ontwikkeling is er in vier Nederlandse periodieken gekeken naar recensies van cd’s binnen het genre dubstep. De vier periodieken zijn de Volkskrant, OOR en de online muziekmagazines Kindamuzik en DJBroadcast. Deze periodieken zijn geselecteerd op land, mediavorm, mate van selectie en mate van professionaliteit. In deze thesis is er naar het aantal recensies gekeken, maar ook naar de inhoud van de recensies. Uit het onderzoek is gebleken dat de inhoud van de recensies onder andere wordt beïnvloed door de kennis van de recensent en de beoogde kennis van zijn publiek.

, , , ,
Berkers, Dr. P.P.L.
hdl.handle.net/2105/10274
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Ruiter, J. (2011, August 31). De opkomst van dubstep in de media. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10274