Het fenomeen dat mensen plaatsen bezoeken die gerelateerd zijn aan beroemde boeken, films of tv series wordt ook wel mediatoerisme genoemd. Wat drijft mensen om naar plekke te gaan die verbonden zijn aan fictieve verhalen of personages? Wat doen zij op locatie en hoe beleven ze dit? En welke betekenis verlenen zij hier uiteindelijk aan? In deze thesis wordt onderzoek gedaan naar mediatoerisme aan de hand van de Millennium Trilogie walking tour in Stockholm. Sinds de zomer van 2006 wordt deze tour gedaan door mensen van over de hele wereld. De tour is gebaseerd op De beroemde Millennium Trilogie van de Zweedse schrijver Stieg Larsson (1954-2004). Centraal in dit onderzoek staat de vraag hoe de wereld van de Millennium Trilogie geconstrueerd en beleefd wordt door mensen die deelnemen aan deze walking tour. Tot op heden is er weinig onderzoek gedaan naar mediatoerisme naar aanleiding van literaire thrillers zoals de Millennium Trilogie. Voor dit onderzoek zijn er in totaal 15 semi-gesturctureerde diepte-interviews gehouden. Daarnaast is er participerende observatie gedaan om inzichten te geven in de handelingen en gedragingen van de toeristen op locatie. Uit het onderzoek is onder andere gebleken dat het genre een grote rol speelt bij het bezoeken van een locatie. Daarnaast is gebleken dat de toerist de locatie zowel fysiek als mentaal wilt beleven. De respondent maakt een constante vergelijking met het beeld in zijn of haar hoofd met het beeld op locatie. Als laatste is gebleken dat de tour onderdeel is van een nog veel groter fenomeen namelijk: ‘De Millennium Trilogie Wereld.’

, , , ,
Reijnders, Dr. S.L.
hdl.handle.net/2105/10278
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Hoyer, R. (2011, August 31). Mensen die schrijvers volgen. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10278