De afgelopen jaren is het begrip identiteit een belangrijke rol gaan spelen in de ruimtelijke ontwikkeling. De opkomst van het gebruik van identiteit in de ruimtelijke planning lijkt onomkeerbaar. Vanuit de herstructureringsopgaven in woonwijken is toepassing van identiteit als ontwikkelingsstrategie gegroeid. In een later stadium is op stedelijk niveau meer inzicht gekomen in het benutten van identiteit als strategisch instrument voor versterking van het concurrerend vermogen van steden en het sterker positioneren van het centrum of een bedrijvenlocatie. Het gebruik van identiteit als ruimtelijk planningsbegrip heeft zich inmiddels een plaats verworven in het beleid en ontwerp van ontwikkelingen in Nederland. Het begrip wordt toegepast op alle niveaus van stedelijke ontwikkeling en wordt in nauwe samenhang met sociaal-cultureel en economische aspecten verbonden (Reinders (2005)). In gebieden die zich in een heroriƫntatiefase bevinden als gevolg van teruggelopen kwaliteit, verrommeling of verminderd economisch functioneren, lijkt het begrip identiteit een basis te bieden voor nieuw perspectief. De opkomst van identiteit als ruimtelijk begrip lijkt daarmee tegenwicht te geven aan de ontwikkeling van de netwerkmaatschappij als gevolg van globalisering van de wereldeconomie waarbij de netwerksamenleving een beweging in gang heeft gezet waarbij verbondenheid met de plaats wordt losgelaten.

Braun, E.
hdl.handle.net/2105/10344
Master City Developer
Erasmus School of Economics

Tuil, P. van. (2010, July 29). De kracht van identiteit. Master City Developer. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10344