Dit onderzoek betreft een vergelijkend onderzoek naar gebiedsontwikkelingen op het grensvlak tussen stad en haven in vier Europese havensteden. Daarbij is vooral gekeken vanuit het perspectief van de havenbeheerder, omdat dit in de huidige literatuur veelal ontbreekt. De centrale onderzoeksvraag luidt: Is er sprake van een actieve ontwikkelingsstrategie van havenbeheerders voor de overgangszones tussen haven en stad en zo ja, leidt dit tot een nieuwe generatie waterfrontontwikkelingen in havensteden? Deze overgangszones, niet meer geschikt voor overslag of zware industrie, werden in de tweede helft van de vorige eeuw door de havens verlaten. Ze voldeden niet meer aan de eisen van diepgang, terreindiepte, bereikbaarheid en de strenger wordende milieuregelgeving. Er kwam leegstand, het voormalig havengebied verloederde en werd vervolgens herontwikkeld ten behoeve van de stad. Deze gebieden zijn in de laatste decennia massaal getransformeerd tot aantrekkelijke waterfronten, met programma’s in de sfeer van leisure, winkels, woningen en kantoren, en kregen hoogwaardige publieke ruimtes. De ruimtelijke en functionele relatie met de haven verdween in de meeste gevallen. De havenbeheerder (port authority) had en heeft, op een enkele uitzondering na, geen strategische positie meer in deze getransformeerde gebieden.

Klink, A. van
hdl.handle.net/2105/10347
Master City Developer
Erasmus School of Economics

Vries, I. (2010, July 14). Port City Developer. Master City Developer. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10347