Identiteitsstrategieën zijn de laatste jaren regelmatig toegepast om nieuwe woongebieden te onderscheiden in de markt en daarmee nieuwe kopers en huurders naar deze gebieden te trekken. Themawijken zoals Haverleij bij Den Bosch, Brandevoort in Helmond en de Noorderhof in Amsterdam zijn daarvan goede voorbeelden. De identiteitsstrategie is hier in eerste instantie toegepast om de verkoopbaarheid en verhuurbaarheid van de woningen te vergroten, de strategie is hier dus gericht op de korte termijn. Dit onderzoek richt zich op de invloed van een identiteitsstrategie op een wijk op de lange termijn. Zijn de uiteindelijke bewoners van wijken waarop een identiteitsstrategie is toegepast ook meer tevreden met hun woning en hun omgeving, voelen zij zich meer verbonden met de wijk en heeft dit invloed op de waardeontwikkeling van het vastgoed? Hebben deze bewoners meer aandacht voor hun omgeving en kan dit in de toekomst verloedering tegengaan of vertragen? Allereerst is middels literatuuronderzoek het begrip identiteit onderzocht en geoperationaliseerd. Het begrip themawijken is onderzocht en er is nagegaan in hoeverre er reeds onderzoek is gedaan naar hoe bewoners dit soort wijken beleven. Als laatste is literatuur onderzocht op het gebied van de gewildheid en waardecreatie van wijken.

Braun, E.
hdl.handle.net/2105/10362
Master City Developer
Erasmus School of Economics

Kamperman, R. (2011, July 27). Loont identiteit?. Master City Developer. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10362