2005-08-01
Wonen op de belt
Publication
Publication
Communicatiestrategie en maatschappelijk draagvlak bij de herontwikkeling van voormalige stortplaatsen voor de functie woningbouw
Nederland telt bijna 4.000 oude stortplaatsen met een geschat totaal oppervlak van meer dan 9.000 hectare. Geconstateerd wordt dat deze aanwezigheid de ruimtelijke ontwikkeling van stad en land in de weg lijkt te staan. Onderzoek heeft aangetoond dat het blijkt mee te vallen met de risico’s voor volksgezondheid en milieu en dat het imago bij omwonenden vaak ten onrechte negatief is. Door het geven van een nieuwe gebruiksfunctie die anders onbenut zou blijven liggen, wordt er elders ruimte voor landbouw en natuur bespaard. De doelstelling van dit onderzoek is te inventariseren op welke wijze de communicatie het beste geoperationaliseerd kan worden teneinde bij de herontwikkeling van voormalige stortplaatsen voldoende maatschappelijk draagvlak bij burgers te verkrijgen. Dit maatschappelijk draagvlak is een voorwaarde om de herontwikkeling van de betreffende locaties tot stand te brengen. De doelgroep van burgers wordt gedefinieerd als de bewoners, omwonenden en (potentiële) toekomstige bewoners van de herontwikkelingslocatie ter plaatse van de voormalige stortplaats.
Additional Metadata | |
---|---|
, , | |
Wigmans, G. | |
hdl.handle.net/2105/10460 | |
Master City Developer | |
Organisation | Erasmus School of Economics |
Bonekamp, J.F.H. (2005, August). Wonen op de belt. Master City Developer. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10460
|