De aanleiding voor dit onderzoek is gelegen in het begrip meerwaardecreatie. Gebiedsontwikkelingen zijn complexe, langdurige maatschappelijke opgaven die over het algemeen gepaard gaan met grote en risicovolle investeringen in ruimtelijke ontwikkelingen. Om deze investeringen mogelijk te maken moet er op lange termijn waarde gecreëerd worden. Deze meerwaardecreatie begint helemaal vooraan in het gebiedsontwikkelingsproces, in de fase van concept- cq visieontwikkeling. Waardecreatie geldt overigens niet alleen in financiële zin maar heeft ook belangrijke relaties met ruimtelijke kwaliteit en marktkwaliteit. De klant, in de meest brede zin, moet het gebied en de verschillende producten daarbinnen uiteindelijk waarderen! Om inzicht te krijgen in wat de klant wil worden verschillende marketinginstrumenten ingezet. Naast de traditionele 4 P’s van Plaats, Product, Prijs en Promotie kunnen daarnaast ook de P’s van Personeel, Politiek, Partnership en Psychologie ingezet worden (van ’t Verlaat 2006). In dit verband staat branding de laatste tijd ook steeds meer in de belangstelling. Dit geldt ook voor gebiedsontwikkelingen. Maar wat is branding nu eigenlijk en is dit wel toepasbaar op gebiedsontwikkelingen? Deze vraag heeft voor mij de basis gelegd voor dit onderzoek.

, ,
Braun, E.
Stam & De Koning Vastgoed B.V., Eindhoven
hdl.handle.net/2105/10556
Master City Developer
Erasmus School of Economics

Vijgenboom, M.P.A. (2008, July). Branding en gebiedsontwikkeling. Master City Developer. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10556