Anno 2011 heeft bijna elk museum een website. Vooralsnog blijkt dat de museumwebsite wordt gebruikt als visitekaartje; de nadruk ligt op het presenteren van de instelling en collectie aan het publiek. De mogelijkheden die het internet biedt veranderden echter snel en het publiek verandert mee. Zo biedt de huidige sociale fase van het internet, web 2.0, nieuwe manieren van communicatie en interactie. De internetgebruiker gaat hierdoor naast passieve consumptie, steeds vaker actief participeren op het web. Het sociale web en de veranderende wensen van het virtuele publiek maken dat de doelstelling van de museumwebsite wellicht moet verschuiven: van presenteren naar communiceren? Deze thesis geeft antwoord op de vraag in welke mate musea op hun website gebruik maken van de mogelijkheden die het sociale web biedt en hoe het virtuele publiek hier tegenover staat. Dit wordt op drie manieren gedaan: 1) er wordt een overzicht gegeven van de (sociale) vormen van informatie die museumwebsites momenteel aanbieden; 2) de mogelijkheden die het sociale web biedt worden onderzocht en de grootste aandacht gaat uit naar 3) de wensen van de online museumbezoeker omtrent het (sociale) web. Het onderzoek wordt gedaan aan de hand van interviews met experts uit de museale wereld en een inhoudsanalyse van museumwebsites voorafgaand aan de online-enquête op museumwebsites in het hoofdonderzoek. Uit dit onderzoek blijkt dat praktische, inhoudelijke en uitnodigende informatie op de websites overheerst, aangevuld met veel beeldmateriaal en filmpjes. De aanwezigheid van communicatie-, interactie- en participatiemogelijkheden worden niet op de museumwebsite zelf gevonden, maar uit dit onderzoek blijkt wel dat musea er mee bezig zijn. Van de respondenten is de meerderheid vrouw, de gemiddelde leeftijd 44 jaar, de meesten zijn hoogopgeleid en hebben werken als hoofdbezigheid. Alhoewel respondenten actief zijn via sociale media en internet veelal gebruiken om te communiceren, reageert men niet overtuigend enthousiast over de mogelijkheden die web 2.0 biedt voor de museumwebsite. Geconcludeerd kan worden dat het virtuele publiek terughoudend is tegenover de mogelijkheden van het sociale web.

, , , ,
Dijk, Dr. N, van
hdl.handle.net/2105/10565
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Doornenbal, R.J. (2011, August 30). Musea op het sociale web. Van presenteren naar communicaren. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10565