Kenniseconomie is het sleutelwoord voor de moderne samenleving. Helaas verlaten veel jongeren de school zonder startkwalificatie. Nederland besteedt al jaren aandacht aan het bestrijden van Voortijdig Schoolverlaten (VSV). Het doel is een jaarlijkse vermindering van 10% nieuwe VSV’ers. Op regionaal beleidsniveau wordt er met verschillende actoren in een breed netwerk samengewerkt; de daling van het aantal VSV’ers verschilt echter per regio/gemeente. Dit vergelijkingsonderzoek betreffende het VSV-beleid is uitgevoerd in de gemeenten Rotterdam en Capelle aan den IJssel. De kenmerken van de actoren en VSV netwerken zijn vanuit een beleidssociologisch perspectief geanalyseerd; er is aandacht besteed aan de verschillen/overeenkomsten tussen de actoren en VSV-netwerken in beide gemeenten en de knelpunten in de regionale samenwerking. Uit dit onderzoek blijkt dat er verschillen zijn tussen de twee gemeenten, zowel wat betreft de aard van de VSV-problematiek als de karakteristieken van de actoren en netwerken. De complexiteit en bronafhankelijkheid leiden tot belemmeringen om samen te werken in een regionaal netwerk. Het onderzoek is afgesloten met een aantal aanbevelingen.

Veld, Dr. Th. W.M. Veld
hdl.handle.net/2105/10575
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Acardag, F.N. (2011, December 15). Vormgeving van het beleid Voortijdig Schoolverlaten: vergelijkingsonderzoek Rotterdam en Capelle aan den IJssel. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10575