Door de technologische ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie (ICT), is er ook in het wetenschappelijk onderwijs sprake van een ‘overload’ aan wetenschappelijke informatie. Deze masterthesis betreft een studie naar het digitale zoekgedrag naar wetenschappelijke informatie door bachelorstudenten. Het doel van deze studie is het verkrijgen van meer inzicht in het digitale zoekgedrag naar wetenschappelijke informatie van studenten, waarbij gekeken wordt naar hoe de studenten gebruik maken van de verschillende zoekmogelijkheden en waar de knelpunten zich bevinden. Bovendien wordt een vergelijking gemaakt tussen de verschillende bachelorjaren. Zo worden de 1e- en 3e jaars studenten met elkaar vergeleken. Tevens worden de studenten die onderwezen worden volgens de principes van het probleemgestuurd onderwijs en het traditionele wetenschappelijk onderwijs met elkaar vergeleken wat betreft informatieve- en digitale vaardigheden. Middels een literatuurstudie, het afnemen van een vragenlijst en een observatieonderzoek worden zoekstrategieën in beeld gebracht. Achtenzestig 1e- en 3e jaars studenten van het probleemgestuurd onderwijs (Psychologie) en traditioneel onderwijs (Algemene Cultuurwetenschappen) van de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn gevraagd deel te nemen aan dit onderzoek. De volgende drie elementen zijn in de enquête extra belicht: 1. Wat zijn de eigenschappen van de student die zoekt met een hulpbron naar bepaalde wetenschappelijke informatie? 2. Welke factoren beïnvloeden de keuze van een informatiebron? 3. Welke factoren beïnvloeden de keuze van zoekresultaten?

, , , , ,
Beunders, Prof.dr. H.J.G.
hdl.handle.net/2105/10600
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Embden, F, van. (2011, August 31). Zoeken naar een speld in de hooiberg. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10600