Adolescenten maken bij de ontwikkeling van de sociale en persoonlijke identiteit in verhoogde mate gebruik van celebrity rolmodellen. Dit maakt rolmodellen een effectief instrument voor het positief beïnvloeden van het gedrag van tienermeisjes. Echter, naar de receptie en motivatie van de specifieke doelgroep tienermeisjes in de Nederlandse multiculturele samenleving, voor het kiezen van een celebrity als rolmodel, is tot op heden in Nederland weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan. Deze thesis heeft dan ook als doel meer inzicht te geven in de verschillende motivaties die tienermeisjes aanzetten tot het kiezen van bepaalde celebrities als rolmodellen. De centrale vraagstelling luidt hierbij: ‘Wat zijn de motivaties voor Nederlandse meisjes tussen de 12 en 17 jaar om een celebrity via media te kiezen als rolmodel?’ Om deze vraag te kunnen beantwoorden is een focusgroep onderzoek uitgevoerd waarbij 15 vrouwelijke respondenten tussen de 12 en 17 jaar zijn geïnterviewd. Uit het focusgroep onderzoek is gebleken dat de celebrities, televisiesterren, filmsterren en popsterren door tienermeisjes worden gekozen als rolmodellen. Ze kiezen deze celebrities om verschillende persoonlijkheids- en uiterlijke kenmerken als rolmodellen. Authenticiteit dat zich uit in een geloofwaardige persoonlijkheid en continuïteit in kledingstijl is allereerst de randvoorwaarde voor meisjes tussen de 12 en 17 jaar om een celebrity te kiezen als rolmodel. Naast deze randvoorwaarde wordt het kiezen van specifieke celebrities als rolmodellen door verschillende stimulansen vergroot. Zo wordt de kiesbaarheid van een celebrity vergroot door de motivaties maakbaarheid, aangeboren kwaliteiten, realisme en leeftijd. Ook de mate waarin tienermeisjes tussen de 12 en 17 jaar celebrities kunnen gebruiken om zich mee te vergelijken, relaties mee op te bouwen en te vergelijken beïnvloedt de keuze voor een celebrity als rolmodel. Naar aanleiding van dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat authenticiteit een randvoorwaarde is voor tienermeisjes tussen de 12 en 17 jaar om celebrities als rolmodellen te kiezen. De kiesbaarheid wordt ook versterkt door het succes, persoonlijke eigenschappen en de leeftijd van celebrities.

, , , , ,
Kuppens, Dr. A.H.
hdl.handle.net/2105/10605
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Joustra, E.J. (2011, August 31). Een onderzoek naar de celebrity rolmodellen van Nederlandse tienermeisjes. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10605