Een vergelijking van het beeld van burgerschap dat wordt gegeven in lesmaterialen van KNS in de inburgeringscursus en 'actief burgerschap en sociale integratie' in het regulier onderwijs in Nederland. Burgerschap blijkt verschillend uitgewerkt te worden. In de inburgeringscursus ligt de nadruk op het volgen van bestaande procedures en het overnemen van culturele omgangsregels. In het regulier onderwijs wordt burgerschap juist geschetst als het goed omgaan met culturele verschillen door middel van een positieve en actieve houding. We beargumenteren dat het zelfbeeld van Nederland een open en liberale samenleving is, maar dat zij dit zelfbeeld alleen kan behouden door niet-liberalen uit te sluiten. Daarom wordt een verplichte route naar deze vrije samenleving in de inburgeringscursus als noodzakelijk gezien om 'basale' normen en waarden aan te leren die essentieel zijn om met liberale 'verworvenheden' om te kunnen gaan.

, , , ,
Suvarierol, Dr. S., Schinkel, Dr. W.
hdl.handle.net/2105/10716
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Lems, M. (2011, November 18). Samen leven kun je leren. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10716