Opleidingsmanagers ervaren op organisatorisch gebied meer vrijheid in vergelijking met de inhoudelijke, participatorische en instrumentele vrijheid. De meeste belemmering ervaren zij op inhoudelijk gebied. De input van de betrokken participanten wordt serieus genomen. Vooral het beroepenveld wordt erg belangrijk gevonden. Prestatiemeting zoals dat binnen de Hogeschool Rotterdam wordt gedaan, wordt gezien als een belangrijke “tool” voor de ontwikkeling van de opleiding. Er is geen direct verband tussen de prestatiemetingen die bij de opleiding Commerciële Economie worden uitgevoerd en de ervaring van belemmering van de beleidsvrijheid door de docenten. Er bestaat wel een verband tussen het oordeel over de vrijheid in normen en waarden en de vrijheid in taakuitvoering. Er bestaat geen verband tussen het aantal werkzame jaren op de Hogeschool Rotterdam en het oordeel over de beleidsvrijheid in het algemeen. Wel laat zich een verband zien tussen het aantal werkzame jaren op de Hogeschool Rotterdam en het ervaren van toenemende regeldruk. Verder blijkt dat de docenten zich inderdaad het meest belemmerd voelen op het gebied van regeltoepassing. Dit geldt vooral op het gebied van regels die betrekking hebben op overige werkzaamheden, zoals het invoeren van cijfers en beoordelingen.

, , , ,
Kickert, Prof. Dr. W.J.M., Beukenholdt, Dr. M.A.
hdl.handle.net/2105/10719
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Broekharst, S.S.K. (2011, October 21). De impact van prestatiemeting op de beleidsvrijheid in het hoger onderwijs. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10719