Op de huidige Nederlandse televisie treft men een overvloed aan reality televisie. Een genre bestaande uit verschillende programmaformats waarin niet alleen reële gebeurtenissen een prominente rol spelen maar ook ‘real life events’ dramatisch geconstrueerd of gereconstrueerd worden (Van Bauwel & Carpentier, 2010). Een genre dat meestal goedkoop te produceren is en tevens goed aanslaat bij het publiek (Murray & Ouellette, 2004). In de overvloed aan reality televisie bevindt zich de docusoap the Hills, een programma van MTV, dat vooral populair is bij jonge vrouwen. Dit reality televiseprogramma bevat niet de programmaelementen die een reality televisieprogramma normaal gesproken populair maken bij het publiek, zoals: authenticiteit, spelelement, mogelijkheid tot stemmen, spanning, humor en intimiteit. Toch wordt dit programma graag bekeken. Maar waarom? Om dit te achterhalen wordt in deze Master thesis antwoord gegeven op de onderzoeksvraag: Hoe verlenen Nederlandse jonge vrouwelijke kijkers tussen de 20 en 34 jaar betekenis aan het Amerikaanse reality televisieprogramma The Hills op MTV? Om de onderzoeksvraag te beantwoorden zijn tien diepte-interviews afgenomen met liefhebbers van dit programma. Enerzijds, is aan de hand van eerdere onderzoeken volgens uses and gratifications gekeken naar de kijkmotieven voor dit programma. Anderzijds, naar de betekenissen die dit programma voor de respondenten heeft. Uit de analyse van het interviewmateriaal is naar voren gekomen dat vooral naar the Hills wordt gekeken ter ontspanning en vermaak. De respondenten hoeven er niet bij na te denken, het programma kijkt lekker weg op een avond of een zondagochtend. Daarnaast is het programma ook vermakelijk. Verschillende programmaelementen worden als vermakelijk ervaren: het drama, de ruzies, het roddelen en het leven in Hollywood. De voornaamste betekenis van the Hills is aspiratie. Hiermee wordt het verlangen bedoeld naar het hebben van bepaalde aspecten van de levensstijl van de personages uit the Hills. De respondenten willen niet ruilen met de personages, noch willen zij de personages zijn, maar zij vinden de spullen die zij bezitten, de feestjes die zij bezoeken en/of de bedrijven waar zij werken wel aantrekkelijk. Het programma biedt de respondenten een moment om even weg te dromen en na te denken over een leven met veel geld, luxe en roem. Iets wat zij ook wel graag zouden willen, maar dan wel in een andere context.

, , , , ,
Krijnen, Dr. A.F.M.
hdl.handle.net/2105/10878
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Jansen, S.R. (2011, August 31). Tussen droom en werkelijkheid: een luxe leven in Hollywood. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10878