De consument geeft sterk de voorkeur aan de bioscoop als hij moet kiezen tussen een film in de bioscoop óf een film thuis zien. Eén van de belangrijkste redenen voor die keuze is voor optimale filmbeleving. Bioscoopfilms (i.e. 2D films en 3D films) hebben dan invloed op de gevoelens van bezoekers. In deze kwalitatieve studie is vervolgens gekeken naar de lading van de affectieve effecten (i.e. arousal, aandacht en waarderen) van een 3D film. De onderzoeksvraag luidt als volgt: ‘Wat zijn de affectieve effecten van een 3D filmbeleving op de bioscoopbezoeker?’ In het kwalitatief onderzoek is gebruik gemaakt van de gefundeerde theoriebenadering als aanpak, omdat een duidelijke definitie van een 3D filmbeleving ontbreekt. Voor dit onderzoek zijn elf bioscoopbezoekers, die regelmatig naar de film gaan, geïnterviewd die Thor 3D hebben gezien. De interviews zijn half gestructureerd en bestaan dan uit onderwerpen, zoals het gevoel van presence en de 3D filmbeleving. De data uit de half gestructureerde interviews zijn vervolgens geanalyseerd volgens de gefundeerde theoriebenadering. De resultaten tonen aan dat Thor 3D niet het gevoel van presence veroorzaakt, want de film heeft weinig 3D effecten en die maken het alleen realistischer. Driedimensionale films veroorzaken dat gevoel wel als ze voldoende 3D effecten hebben. Thor 3D leidt niet tot sterkere emoties, omdat het verhaal zwak is en actie niet een geschikt genre is. Het leidt wel tot geringe emoties, zoals vermaak, angst, verward, wreed, gemeen en gefrustreerd. De toeschouwers van Thor 3D beschrijven verschillende scènes waarin ze zich inleven in de personages als afwachtend, onvoorspelbaar, onthullend, zielig en nieuwsgierig. De bioscoopbezoekers voelen zich niet meer betrokken bij die scènes, omdat het genre niet realistisch is. Driedimensionale films leiden tot meer betrokkenheid, net als sterkere emoties als gevolg van het gevoel van presence, als het genre realistisch is, want dan zullen de bezoekers meer worden meegenomen in een film. Driedimensionale films trekken de aandacht door het 3D effect, want er komen voorwerpen af op de bioscoopbezoekers. De bezoekers krijgen dan het gevoel alsof ze in een 3D film zitten en ervaren de effecten ook intenser. De aandacht wordt vervolgens vastgehouden, omdat de 3D momenten ‘dichtbij’ komen. Daarom lijkt het alsof de respondenten de gebeurtenissen meemaken. Thor 3D trekt minder de aandacht en houdt die ook minder vast vanwege de weinig 3D effecten en een niet realistisch genre. Tot slot worden 3D films negatief gewaardeerd, maar ook positief. Enerzijds krijgen bezoekers vermoeiende ogen en hoofdpijn, maar anderzijds zien scènes in 3D er mooier uit. Thor 3D wordt negatief gewaardeerd, want de bioscoopbezoekers vinden dat echt spannende scènes ontbreken, de verfilming anders is en de 3D film niet heel bijzonder is. Driedimensionale films leiden dus tot meer betrokkenheid, meer aandacht en zowel positieve als negatieve waardering. De lading van die affectieve effecten is wel afhankelijk van een goed verhaal en een realistisch genre.

, , , , ,
Leendertse, P.M.
hdl.handle.net/2105/10959
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Kalloe, D.N. (2011, August 31). De 3D esthetiek belevenis. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10959