Aanleiding en relevantie Er is niet veel bekend over de impact van social media op de nieuwsgaring van journalisten. Met dit onderzoek zal er op diverse manieren gemeten worden wat bedrijven aan informatie aanbieden, in hoeverre dit in de (auto)media terecht komt en in hoeverre dit te construeren is met social media. Er wordt specifiek gekeken naar het merk Audi, hierbij wordt gekeken hoe journalisten de informatie van de PR-afdeling van Audi oppikken en of die journalisten hun nieuws ook via social media kanalen vinden. Wetenschappelijk gezien is dit een interessant onderzoek omdat er tot dusver nog weinig onderzoek gewijd is aan het gebruik van social media binnen de automedia/autojournalistiek. Maatschappelijk gezien geeft dit onderzoek inzicht in de manier waarop de journalistiek een eventuele verandering ondergaat door middel van social media. Verandert de journalistiek daadwerkelijk door de komst van web 2.0? Dit onderzoek is een onderdeel van de Master Media & Journalistiek richting media en maatschappij van de Erasmus School of History, Culture and Communication in Rotterdam. Doel Het doel van deze afstudeerscriptie is om de impact van social media te achterhalen op de manier waarop automerken in het nieuws komen. Methode Met dit onderzoek zal middels een case study van Audi gekeken worden welke informatie bedrijven aanbieden via social media, in hoeverre dit in de automedia terecht komt en hoe journalisten met social media omgaan. Dit is gemeten aan de hand van een inhoudsanalyse van social media berichten van Audi en gepubliceerde berichten over Audi door verschillende automedia. Om het gebruik van social media onder autojournalisten te achterhalen is een enquête afgenomen. Resultaten en conclusie Uit de verschillende onderzoeken blijkt dat social media op diverse manieren belangrijk zijn geworden. De sleutelprincipes van web 2.0 zouden nieuwe mogelijkheden kunnen bieden voor communicatie en- samenwerking, en daarmee ook voor bedrijven. Dit betekent dat social media voor Audi op diverse manieren belangrijk zouden zijn geworden. In het bijzonder voor journalisten om informatie over Audi te vinden. Echter blijkt uit dit onderzoek dat dit nog niet het geval is. Er wordt wel veel gepubliceerd over Audi op Twitter, maar inhoudelijk zijn de gebruikte berichten van Audi allemaal persberichten die journalisten ook via andere kanalen hebben ontvangen en waarschijnlijk eerder gebruiken omdat het persberichten zijn dan omdat ze op sociale media stonden. Verder gaven veel journalisten aan juist niet meer Audi-informatie te willen ontvangen via social media en veel journalisten hebben aangegeven de meer traditionele kanalen van Audi gebruikt te hebben voor hun nieuwsgaring. Hiermee kan geconcludeerd worden dat de impact van social media op hoe automerken in het nieuws komen nog lang niet zo groot en belangrijk is als vaak wordt gesuggereerd in verschillende onderzoeken.

, , ,
Aalberts, Dr. C.E.
hdl.handle.net/2105/10960
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Valk, A.E.J. van der. (2011, August 31). De impact van social media op de autojournalistiek. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/10960