In dit onderzoek wordt de vaak veronderstelde sterke machtspositie van de kenniswerkers ten opzichte van de manager in twijfel getrokken en wordt verklaard wat dit betekent voor de strategieën van de manager en de kenniswerker om deze verhouding te beïnvloeden. Aangetoond wordt dat het te eenvoudig is om de verhouding tussen manager en kenniswerker te typeren aan de hand van de onafhankelijkheid van de kenniswerker. Er blijkt sprake van wederzijdse afhankelijkheid. Voorts sluit dit onderzoek aan bij andere onderzoeken waaruit blijkt dat managers socio-ideologische en technocratische vormen tegelijk toepassen als beïnvloedingsstrategie ten aanzien van kenniswerkers en, zo blijkt uit dit onderzoek, elkaar zelfs aanvullen. Bovenal wordt aangetoond hoe beïnvloedingsstrategieën voortkomen uit die machtsverhouding. Zo zijn de beïnvloedingsstrategieën van managers gericht op de resultaten en op de onderliggende ideeën en overtuigingen van kenniswerkers, waarmee de belangen van kenniswerkers, zoals hun autonomie, voldoende worden behartigd.

, , , , ,
dr. P. Mascini, dr. F. Koster
hdl.handle.net/2105/11052
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Olivier, H. (2012, February 15). Kenniswerkers aan de macht?. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11052