In deze thesis staat de volgende onderzoeksvraag centraal: Welke meerwaarde heeft de Creative Factory voor de creatieve ondernemers en welke factoren hebben een rol gespeeld bij hun vestiging in deze creatieve broedplaats? Deze thesis is zowel maatschappelijk als wetenschappelijk relevant. Gemeente Rotterdam een stadsvisie opgesteld waarin de creatieve economie en de creatieve sector een belangrijke rol hebben binnen de stedelijke economie. Dit case study onderzoek is aan de hand van vier deelvragen op drie (macro, meso en micro) niveaus opgebouwd. Uit de literatuur (Hitters & Richards 2002) is gebleken dat er weinig onderzoek gedaan is naar creatieve ondernemers op het microniveau. De vier deelvragen zijn opgesteld om stapsgewijs de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden. In de eerste deelvraag staat het beleid van gemeente Rotterdam ten aanzien van vestigingsfactoren van creatieve ondernemers centraal. Het is gebleken dat het beleid gericht is op het behouden en aantrekken van creatieve klasse en de gemeente probeert de zichtbaarheid van de creatieve sector te vergroten. Het beleid is daarnaast gericht op het versterken van harde en zachte infrastructuur. In de tweede deelvraag wordt de aantrekkingskracht van Rotterdams creatieve clusters besproken. Creatieve clusters zijn belangrijk voor de stedelijke economie (Mommaas 2004). Het beleid is gericht op de creatieve ondernemer om aan de wensen van de vestiging in een creatief cluster te voldoen. Creative Factory is een onderdeel van het beleid om innovatie te stimuleren en mogelijkheden voor ontmoeting en samenwerking tussen creatieve ondernemers te faciliteren. De derde deelvraag is gericht op de creatieve klasse in Rotterdam. Uit de analyse is naar voren gekomen dat Rotterdam een sterk imago heeft en jong en creatief is. Het imago staat onder druk waardoor de aantrekkingskracht van de stad verminderd kan worden. De publieke ruimte sluit niet aan bij de wensen van alle inwoners en bij de beleidsontwikkeling wordt onvoldoende aandacht besteed aan de wensen van de doelgroep. In de laatste deelvraag staan de creatieve ondernemers in Creative Factory centraal. Aan de hand van interviews zijn de beweegredenen voor vestiging achterhaald en geanalyseerd. Uit de analyse van de interviews is gebleken dat er sprake is van een meerwaarde die gekoppeld is aan vestiging binnen de Creative Factory. De beweegreden zijn vooral praktisch, zoals de lage huur. Daarnaast is er ook sprake van abstracte voordelen zoals de sfeer die Creatieve factory aantrekkelijk maken voor de vestiging. Echter, er zijn ook nadelen aan de vestiging genoemd. Het is opvallend dat het beleid voor de creatieve sector nagenoeg onbekend is bij de geïnterviewde ondernemers. Aan de hand van deelvragen is naar voren gekomen dat de context om de Creatieve Factory gevormd is uit verschillende factoren. Het valt te concluderen dat de gemeente de voorwaarden heeft geschapen voor de ontwikkeling van harde en zachte infrastructuur die tot de toegevoegde waarde van vestiging, zoals onder andere het imago en subsidies, in Creative Factory heeft geleid. Hoewel het beleid bijna niet bekend is bij de ondernemers, is deze doelgericht ingezet om Creative Factory te laten slagen. De gemeente heeft ingezet op de stimulering en ontwikkeling van harde en zachte infrastructuur. Het beleid is gericht ingezet om de Creative Factory succesvol te laten worden.

, , , , ,
Hitters, Dr. H.J.C.J.
hdl.handle.net/2105/11203
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Jeremic, I.J. (2011, December 21). Een creatieve bijenkorf aan de Maas. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11203