Duurzaamheid heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Waar vroeger nog werd gesproken over een alternatieve leefwijze, is een duurzame lifestyle de laatste jaren steeds normaler geworden. Vrouwentijdschriften vormen vaak de motor achter ontwikkelingen en veranderingen in de samenleving en leefstijlen. In deze Master Thesis wordt onderzocht hoe een duurzame lifestyle is gerepresenteerd in de Nederlandse vrouwentijdschriften Elle, Marie Claire en Linda. Dit onderzoek biedt inzicht in hoe er over een duurzame lifestyle in de media is gesproken. Hier is recent niet veel wetenschappelijk onderzoek naar verricht. Deze thesis bevat theorie over beeldvorming, studies naar duurzaamheid en de invloed van de consumptiemaatschappij. Ook wordt een geschiedenis van lifestylebladen geboden. De analyse bevat 96 artikelen en advertenties over duurzaamheid in de periode 2001 tot en met 2010. De inhoud van deze artikelen zijn geanalyseerd aan de hand van een interpretatieve kwalitatieve inhoudsanalyse van Boeije (2005). Taal is bij deze analyse het belangrijkste symbool. Het uitgangspunt is dat mensen betekenis geven aan hun omgeving en op basis van die betekenisgeving handelen. Hieruit zijn een aantal concepten ontstaan die het discours vertegenwoordigen dat centraal staat in de geanalyseerde berichtgeving. Deze concepten geven weer hoe over een duurzame lifestyle is gesproken in de Elle, Marie Claire en Linda gedurende een periode van tien jaar. De belangrijkste conclusie van dit onderzoek is dat de duurzame lifestyle steeds completer is geworden en meer opgenomen is door de maatschappij. Duurzaamheid was eerst vooral het domein van een selecte groep alternatieve mensen en de overheid, maar is in de loop der jaren verschoven naar een hippe en glamorous lifestyle voor iedere vrouw waarbij celebrities vaak als voorbeeld fungeren.

, , , ,
Aalberts, Dr. C.E.
hdl.handle.net/2105/11227
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Hielkema, I. (2012, January 23). Ecofabulous van ecofreak tot green chic. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11227