In 2008 verloor John McCain de presidentsverkiezingen. Er waren twee opvallende uitkomsten uit deze presidentsverkiezingen: 1) Barack Obama werd de eerste gekleurde president en 2) Sarah Palin was als onbekende politicus vicepresidentskandidaat naast John McCain. De Gouverneur van Alaska kwam zo in de nationale spotlights en heeft na dit verlies ervoor gezorgd dat ze niet uit de media zou verdwijnen. In de nasleep van de overwinning van Obama klinkt er een conservatief tegengeluid door Amerika. In januari 2009 uit zich dat in de vorming van de Tea Party Movement en Sarah Palin weet zich daar als bekend politicus aan te koppelen. Vanaf dat moment is Sarah Palin één van de nieuwe gezichten van de conservatieve Amerikaan tegen Obama. In twee jaren die erop volgen weet ze haar stempel op het publieke debat te drukken door als politiek commentator op te treden bij FoxNEWS en twee boeken te schrijven waarin ze haar politieke normen en waarden uitspreekt. Ook krijgt ze een eigen realityshow. Maar hoe wordt zo door de media eigenlijk in beeld gebracht? In deze thesis kijk ik naar foto’s die van Sarah Palin gepubliceerd zijn en wat voor beeld zij schetsen van Sarah Palin in de media. Hoofdvraag van deze thesis is dan ook: “Op welke wijze wordt Sarah Palin in beeld gebracht in Amerikaanse kranten en tijdschriften en Nederlandse kranten in de periode januari 2009 tot en met januari 2011?” De onderzochte media zijn de New York Times, TIME Magazine, Newsweek Magazine, de Volkskrant en NRC Handelsblad. Belangrijke uitgangspunten om dit te kunnen onderzoeken zijn de mediahype, iconografie en personalisering. Via de mediahype kijk ik of er momenten zijn geweest waarin extra aandacht wordt besteed aan Palin. Deze momenten kunnen aanknopingspunten zijn voor iconografie. Bij de iconografie kijk ik of er foto’s zijn die vaker worden gepubliceerd, of die eenzelfde uitstraling hebben. Eenzelfde soort foto’s dat door meerdere media wordt gebruikt laat sterker een bepaald beeld van Palin zien. De mediahype en de iconografie ondersteunen de personalisering. Personalisering houdt in dat bijvoorbeeld de politicus boven de partij komt te staan. Het gaat dan niet meer om wat de partij vindt, maar om wat de politicus te zeggen heeft. De politicus is het gezicht van de partij geworden. Door de foto’s te analyseren wil ik kijken of Sarah Palin daadwerkelijk het gezicht van conservatief Amerika is. Het onderzoek naar de drie uitgangspunten wordt vooraf gegaan door een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek van de foto’s. Het kwalitatieve onderzoek, waarin alle gevonden foto’s worden meegenomen, beschrijft onder andere de pose, de kledingstijl, de camerastandpunten en de gezichtsuitdrukkingen van Palin. Ook de teneur van de foto’s en de grootte van de foto’s worden bepaald. In de kwalitatieve analyse zijn 28 foto’s verder uitgediept en is ook het verhaal achter de foto en de relatie tot de tekst uitgebreid beschreven. Samen met de uitgangspunten mediahype, iconografie en personalisering leidt dit tot een uitgebreide beschrijving van Palin in de media. Concluderend kan gezegd worden dat Palin in de onderzochte periode vrij positief is afgebeeld als conservatieve politicus en als liefhebbende moeder. Maar in relatie tot de tekst en in de nasleep van de schietpartij van 8 januari 2011 in Tucson, Arizona, blijkt dat de teneur van de foto’s toch minder positief blijft dan dat de foto’s in eerste instantie laten zien.

, , , , , ,
Zweers, Drs. L.
hdl.handle.net/2105/11256
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Rozenberg, C.P. (2011, December 12). Sarah Palin: conservatieve politica en/of liefhebbende moeder?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11256