Hiphop is een muziekgenre dat niet meer is weg te denken uit de hitlijsten. Toch werd het in de begindagen nog genegeerd door het grote publiek en de platenmaatschappijen. Ook muziektijdschriften als OOR lopen in het begin achter de feiten aan en zien geen potentie in dit nieuwe muziekgenre. Pas in de jaren 90 gaan ze hiphop als volwassen genre zien en meer serieuze aandacht besteden aan de muziek. De vraag is nu, 30 jaar na het uitkomen van de eerste hiphopplaat, hoe de waardering is van hiphop in Nederlandse tijdschriften. Nemen ze het genre nu wel serieus of kijken ze nog steeds kritisch naar de muziek? Uit eerder onderzoek is gebleken dat recensenten een belangrijke rol spelen bij de legitimering van een cultureel product als film. Door het toepassen van intellectuele criteria die geassocieerd worden met hoge kunst criteria kunnen critici een culturele vorm meer status geven. Aan de hand van de theorie van Baumann (2001) en Van Venrooij (2009) is gekeken naar de aanwezigheid van hoge kunst en populaire kritiek criteria in Nederlandse tijdschriften. Hierbij stond de vraag centraal hoe de Nederlandse tijdschriften in 2009 en 2010 hiphop beoordelen. Om de vraag te beantwoorden is een inhoudsanalyse uitgevoerd in de tijdschriften OOR, Kindamuzik en Podiuminfo naar selectie recensies over hiphopalbums. Hieruit is overzicht ontstaan van het gebruik van populaire en hoge kunst criteria en hoe deze zijn toegepast bij hiphop. Critici blijken vaker hoge kunst criteria toe te passen in de recensies, maar focussen zich daarbij op een eenzijdige manier en kritische wijze op twee criteria. Hieruit blijkt dat ze hiphop als muziekgenre serieus nemen en kritisch bekijken, maar nog niet volledig hebben geaccepteerd.

, , , , , , ,
Hitters, Dr. H.J.C.J.
hdl.handle.net/2105/11262
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Schrijnen, J. (2011, December 20). Hiphop tot kunst VERscHrEVEN. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11262