Sociale media als Facebook en Twitter brengen mensen gemakkelijker met elkaar in contact. Hierdoor worden informatie en nieuws ook eenvoudiger uitgewisseld. Dit leidt tot een andere positie van de journalist. Om de invloed van het gebruik van sociale media op de praktijk van sportjournalisten te onderzoeken is literatuur- en publieksonderzoek onder een klein gedeelte van het publiek verricht en zijn interviews gehouden met journalisten. Uit dit onderzoek blijkt dat het toegenomen gebruik van sociale media de praktijk van sportjournalisten van dagbladen op een aantal vlakken beïnvloedt. Voor het volgen van sportnieuws door het publiek spelen sociale media nog een sterk ondergeschikte rol ten opzichte van de traditionele media. Televisie blijft voor het publiek verreweg het belangrijkste medium voor sportnieuws, internet is tegenwoordig een goede tweede. De krant heeft aan importantie als sportnieuwsmedium terrein prijs moeten geven. Omdat sociale media slechts een geringe rol spelen in het volgen van sportnieuws, leidt een toename in het gebruik hiervan volgens dit onderzoek niet tot grotere inbreng van het publiek in de sportnieuws. Sociale media worden door de journalisten vrijwel altijd aangevuld en/of gecontroleerd met andere media. Door het gebruik van sociale media neemt de hoeveelheid bronnen waaruit de journalist kan putten toe en ontstaan soms nieuwe ideeën. De journalist is meer tijd kwijt met het continu in de gaten houden van meer bronnen waardoor de druk waaronder hij werkt kan toenemen en de balans tussen werk en vrije tijd van de journalist verstoord wordt. De journalist als privépersoon bestaat in sociale media eigenlijk niet. Eigenlijk worden sociale media dus op een professionele manier gebruikt in het journalistieke proces. Via sociale media heeft het publiek meer mogelijkheden invloed op het nieuws uit te oefenen. Zowel op de onderwerpen die aan de orde komen als op de inhoud van de berichten. Ook sporters hebben meer invloed omdat zij zich via sociale media sporters rechtstreeks kunnen richten tot het publiek. Dit doen sporters in toenemende mate. De sportjournalist staat in deze communicatie niet meer centraal en is dus minder in staat te bepalen welke onderwerpen op welke manier aan de orde komen. Doordat het gebruik van sociale media een sterkere invloed lijkt te hebben op de berichten op websites dan op kranten, wordt de tendens dat de website en de krant qua berichtgeving afwijken versterkt. Door de toegenomen concurrentie en de afname van het aantal mensen dat een krant leest, staat de positie van de nieuwsorganisaties en de journalisten die hiervoor werken onder druk. De sportjournalisten vinden dat zij een belangrijke functie blijven vervullen. Hun functie verschuift nog meer van het signaleren en brengen van nieuws naar het bieden van duiding, het leggen van verbanden en het aangeven van prioriteiten. De privépersoon en de journalist in sociale media worden door het publiek niet van elkaar onderscheiden. Hierdoor heeft wat de sportjournalist in sociale media naar buiten brengt ook zijn weerslag op de organisatie waar hij voor werkt. Doordat via sociale media sporter en publiek gemakkelijker met elkaar in contact kunnen treden heeft de journalist minder de exclusieve toegang tot de sporter. Hierdoor verliest de journalist enig aanzien.

, , , , ,
Kester, Dr. B.C.M.
hdl.handle.net/2105/11674
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Engelen, D.M. (2012, May 8). Sportjournalisten en sociale media. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11674