Het vervoer van groente en fruit vindt voornamelijk plaats over de weg. Wegvervoer wordt vaak gezien als de enige vervoersoptie, omdat wegvervoer gekenmerkt wordt door zijn snelheid en flexibiliteit. Echter, nu de wegen in het Rotterdamse havengebied en de belangrijke snelwegen rond Rotterdam door congestie dichtslibben, worden deze kenmerken in gevaar gebracht. Daarom zijn en worden nieuwe logistieke concepten ontwikkeld die het stimuleren van multimodaal transport tot doel hebben. Om de mogelijkheden van multimodaal transport voor de verssector te onderzoeken, is in februari 2009 het project Fresh Corridor van start gegaan. Dit rapport onderzoekt of Fresh Corridor als nieuw, op binnenvaart gericht, logistiek concept kans heeft om het marktaandeel van de binnenvaart in de Rotterdamse haven te vergroten. De onderzoeksvraag wordt beantwoord aan de hand van drie deelvragen. In het eerste hoofdstuk wordt het bereikbaarheidsprobleem van de Rotterdamse haven uitgediept. In het daaropvolgende hoofdstuk zijn de criteria voor de toetsing van potentieel succes voor nieuwe innovatieve logistieke concepten beschreven. In de laatste deelvraag zijn de sterktes en zwaktes van twee vergelijkbare innovatie projecten gebruikt om de kansen en bedreigingen van Fresh Corridor te verkrijgen. Ten slotte is geconcludeerd of Fresh Corridor kans heeft om het marktaandeel van de binnenvaart in de Rotterdamse haven te vergroten. Het internationale vrachtvervoer is gecontaineriseerd en er worden steeds grotere containerschepen in de vaart genomen. Deze schep kunnen de kleine havens niet meer aandoen, waardoor de Rotterdamse haven en de Maasvlakte steeds meer in trek raken. De capaciteit van de snelwegen naar het achterland is echter beperkt en leidt tot fileproblematiek. Er zijn verscheidene initiatieven gestart, waaronder innovaties op het gebied van multimodaliteit waarin wordt gezocht naar alternatieve vervoersstromen. Deze innovaties gebeuren echter niet vanzelf en laten zich moeilijk sturen. De drijfveer van innovatie is jarenlang een punt van discussie geweest. Tot ongeveer halverwege de vorige eeuw waren wetenschappers van mening dat producenten de drijfveer van innovatie waren. Er kwam verandering in deze gedachtegang van technology-push. Het begrip market-pull of demand-pull werd geïntroduceerd, wat inhoudt dat innovatie gedreven wordt door de veranderende vraag van de consument. Tegenwoordig is er consensus in de literatuur dat innovatie geen lineair proces is, maar een proces met vele terugkoppelingen gedreven door zowel producent als consument. Innovaties in de logistiek leiden niet altijd tot de beoogde implementatie. Aan de hand van literatuur over potentiële faal- en succesfactoren van innovatieve concepten zijn toetsingscriteria voor nieuwe innovatieve logistieke concepten verkregen. 5 De criteria zijn: langdurige betrokkenheid, minimum efficient scale, verdeling van de lusten en lasten, regionale ‘sense of emergency’, opschaling, ontwikkelingsmanagement en technologische compatibiliteit. Vervolgens zijn drie projecten beschreven. Twee projecten, Distrivaart en het Fruit Juice project, hebben in het verleden plaatsgevonden en zijn vergelijkbaar met Fresh Corridor. Fresh Corridor is het derde project dat momenteel nog in ontwikkeling is. De criteria uit het voorgaande hoofdstuk zijn gebruikt om de zwaktes en sterktes van de projecten Distrivaart en het Fruit Juice project te analyseren. Aan de hand van de zwaktes en sterktes van de projecten zijn de kansen en bedreigingen van Fresh Corridor verkregen. Dit rapport concludeert dat Fresh Corridor veel kansen heeft om het marktaandeel van de binnenvaart in de Rotterdamse haven te vergroten. De criteria minimum efficient scale, de verdeling van lusten en lasten, regionale ‘sense of emergency’ en technologische compatibiliteit zullen bijdragen aan het succes van Fresh Corridor. Er moet echter rekening gehouden worden met de bedreigingen op het gebied van langdurige betrokkenheid en opschaling.

Horst, M. van der
hdl.handle.net/2105/11906
Business Economics
Erasmus School of Economics

Vreede, J. de. (2012, August 29). Fresh Corridor als nieuw logistiek concept. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11906