Op dit moment is het sociale aspect van ondernemerschap een steeds belangrijker punt. Dit betekent dat het niet alleen om winst in geld draait maar om de invloed die de bedrijfsvoering heeft in de omgeving waarin er wordt geopereerd. Dit blijkt uit het feit dat er de laatste jaren meer onderzoeken naar worden gedaan en het voor mensen steeds belangrijker is dat een onderneming ook op sociaal gebied actief is. Hierdoor is het steeds belangrijker om aan te tonen wat je als onderneming heb bereikt in relatie tot de sociale omgeving. Om dit aan te kunnen tonen zijn er veel verschillende methodes ontwikkeld. Op dit moment is in Nederland de Social Return on Investment (SROI) de meest gebruikte methode. Deze methode kent een aantal problemen, zoals dat het alles uitdrukt in geld en dat het bij de eerste toepassing arbeidsintensief is. Er zijn ook een aantal andere methodes die worden toegepast om te meten. Het probleem is dat er geen vaste methode is om de impact te meten en hierdoor is het ook moeilijker om de verschillende uitkomsten met elkaar te vergelijken. Het doel van deze scriptie is om te gaan onderzoeken wat de bestaande alternatieve methodes van de SROI zijn en wat de voordelen en de nadelen van deze impact methodes zijn en wat deze methodes voor oplossingen hebben voor de bestaande problemen en de methodes vervolgens met elkaar te vergelijken In hoofdstuk twee wordt er een framework gemaakt om de methodes te kunnen vergelijken aan de hand van de in de literatuur onderkende problemen. Aan het eind wordt dit framework uitgewerkt. Om dit te kunnen bereiken is de volgende hoofdvraag opgesteld: Op welke wijze kunnen de methodes van social impact measurement met elkaar worden vergeleken? Om de vraag te kunnen beantwoorden zijn er een aantal deelvragen en deze worden elk apart behandeld in een hoofdstuk. In het eerste hoofdstuk wordt er gekeken naar de huidige problemen van impact measurement en hoe deze kunnen worden gebruikt om de methodes te vergelijken. De bijbehorende deelvraag is: Wat is de stand van zaken met betrekking tot impact measurement en de bestaande problematiek? In het tweede hoofdstuk wordt de volgende deelvraag uitgewerkt: Op welke punten kunnen de methodes met elkaar worden vergeleken en op welke manier? Hierbij is het doel de methodes te vergelijken aan de hand van een framework dat ontworpen is aan de hand van de beschreven problemen . Ook wordt eer gekeken naar algemene kenmerken. In het derde hoofdstuk worden een aantal methodes besproken. Deze zijn geselecteerd op basis van beschikbaarheid van informatie op internet. Bij de laatste deelvraag wordt het eerder ontworpen framework toegepast op de beschreven methodes. De deelvraag is als volgt: Met welke problemen hebben de methodes te maken en hoe is dit in vergelijking met de andere methodes?

Hoogendoorn, B., Loos, M. van der
hdl.handle.net/2105/11911
Business Economics
Erasmus School of Economics

Buuren, E. van. (2012, August 29). Social impact Measurement. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11911