Samenvatting Het doel van dit onderzoek is om erachter te komen hoe de impact van ziekenhuisranglijsten en de bijbehorende ranking, zoals ontwikkeld door het AD en Elsevier, ervaren wordt in een ziekenhuis in een concurrerende omgeving in verschillende lagen van de organisatie en of ranglijsten leiden tot veranderingen in het beleid en de structuur van het ziekenhuis. Dit onderzoek is verricht door middel van literatuuronderzoek, en een case- studie van een ziekenhuis, bestaande uit analyses van beleidsstukken en semi- gestructureerde interviews met medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie van een ziekenhuis. De belangrijkste resultaten die hieruit voortvloeien zijn dat medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie anders tegen het belang van ziekenhuisranglijsten aankijken. Zo bleek dat naarmate men hoger in de organisatie van een ziekenhuis komt, de medewerkers steeds meer waarde hechtten aan een hoge plek op de ranglijst en dat ze ook de meerwaarde van een hoge plek voor het voortbestaan van een ziekenhuis benadrukken. Ook wordt vanuit het topmanagement naar lagere delen van de organisatie gestuurd op het behalen van goede scores op indicatoren die gebruikt worden voor de samenstelling van ziekenhuisranglijsten. Dit komt onder meer tot uitdrukking in de beleidsdoelen van het ziekenhuis, waarin is opgenomen om altijd in de top-25 van beste ziekenhuizen te scoren, waardoor hiervoor dus ook een intern beleid is ontwikkeld om dit doel te kunnen bereiken. Tot slot lijkt concurrentie geen belangrijke rol te spelen in de beleving van ziekenhuisranglijsten bij werknemers uit lagere delen van de organisatie, terwijl bij het topmanagement er wel een zekere mate van concurrentie wordt ervaren, omdat door een hoge ranking de kans groot is dat een ziekenhuis geen financiƫle problemen krijgt en zo het voortbestaan ervan kan worden gegarandeerd. Summary The purpose of this research is to find out how the impact of hospital rankings and the corresponding ranking, as developed by the AD and Elsevier, is experienced in hospitals in a competitive environment in different layers of the organization and if rankings lead to changes in policy and structure of the hospital. This research was carried out by conducting literature reviews, and a case study of a hospital, comprised of analyzes of documents and semi-structured interviews with employees from various levels of the organization. The main results that arose from this were that employees from various levels of the organization have a different view on the interests of hospital rankings. It was found that people who are placed at higher management levels in the organization of a hospital, place more value on a high spot on the list and that they also place a high value for the survival of a hospital. Top management levels of the organization steer on achieving high scores on indicators that are used for the composition of hospital rankings. The policy goals of the hospital is to always be included in the top-25 best hospitals to score, thus making that an internal policy was developed to achieve this goal. Finally, competition seemed to play no major role in the perception of hospital rankings among employees from different levels of the organization of a hospital.

,
Bal, Prof. Dr. R.A.
hdl.handle.net/2105/11972
Bachelor scripties (ESHPM)
Erasmus School of Health Policy & Management

Heugten, Kimberley van. (2012, July 13). Impact van ziekenhuisranglijsten op personeel en organisatie van een ziekenhuis. Bachelor scripties (ESHPM). Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11972