Samenvatting De druk op ziekenhuizen om prestaties te verbeteren groeit. Omdat alle zorg uiteindelijk door mensen wordt geleverd, is er een groeiend belang voor strategisch human resource management: hierbij worden de organisatiedoelen gekoppeld aan de werkzaamheden van de individuele medewerker. Een systeem dat hierbij helpt is performance management: hiermee worden de organisatiedoelstellingen vertaald naar doelstellingen op individueel niveau, waarbij de medewerker gecoacht wordt deze doelstellingen te halen. Uiteindelijk vindt er een beoordeling plaats over het functioneren van de medewerker op grond van de doelstellingen. Performance management is een systeem dat uit de gedachtegang van new public management voortvloeit, waarbij publieke instellingen, zoals ziekenhuizen, inspelen op veranderingen in hun sector door gebruik te maken van systemen uit het bedrijfsleven. Deze resultaatsturing is nieuw voor ziekenhuizen en wordt daarom een innovatie genoemd. Uit de huidige theorie blijkt dat een dergelijk systeem en de implementatie ervan door diverse actoren verschillend ontvangen worden. Dit wordt onderzocht in het Maasstad Ziekenhuis, waar performance management in het voorjaar van 2012 voor teamleiders wordt geïmplementeerd. In dit onderzoek is er door middel van diepte-interviews met managers, teamleiders en medewerkers van de human resource afdeling onderzoek gedaan naar de perceptie over performance management binnen het Maasstad Ziekenhuis. Uit de theorie over performance management en de implementatie blijkt dat het juist meten en het juist kunnen meten van de individuele doelstellingen belangrijk is voor de actoren. De topdown implementatie van performance management die niet door de theorie wordt aangeraden, wordt positief ervaren door de verschillende actoren. Daarnaast speelt de communicatiecultuur in het Maasstad Ziekenhuis een grote rol bij de perceptie over de implementatie van performance management. Ook de ervaring van de managers in het Maasstad Ziekenhuis heeft invloed op het verloop van de implementatie en de perceptie over performance management als systeem. De perceptie over performance management is een multidimensionaal begrip en dit onderzoek levert een bijdrage aan een deel van de invulling van dit begrip. Meer onderzoek naar het ontwikkelen van adequate meetsystemen voor individuele prestaties in de gezondheidszorg en geschikte implementatiestategieën is gewenst. Summary There is a growing pressure on the hospital sector to improve performance. Because all health care is in the end delivered by human action, strategic human resource management is of growing significance. By using strategic human resource management, organizational objectives are being linked to the activities of individual employees. A system of assistance for this is performance management. With performance management, organizational objectives are translated to individual objectives and employees are coached to fulfill these objectives. In the end, employees are critized and rewarded on the fulfillment of those objectives. Performance management is a system that is in line of the thought of new public management, where public organizations like hospitals use corporate systems to adapt to changes in their sector. Guiding on results is new to the hospital sector and thereby called an innovation. Current theory tells us that such a system and its implementation are being received differently by multiple actors. This is investigated in the Maasstad Hospital, where performance management is being implemented for team supervisors during the spring of 2012. By extended interviews with managers, team supervisors and employees of the human resource department, the perception of performance management in the Maasstad Hospital is investigated in this research. Theory about performance management and its implementation calls that adequate measurements is perceived important by multiple actors. The top down implementation of performance management, which isn’t preferred by current implementation theory, is being experienced positively by the actors. The communication culture of the Maasstad Hospital is also of great importance when speaking of the perception of the implementation of performance management, as well is the experience of the managers with performance management on the implementation process and their perception on performance management as a system. The perception of performance management is a multidimensional concept and this research contributes partly to the fulfillment of this concept. More research on the development of adequate measurement systems for individual performance in health care and effective implementation strategies is desired.

, , ,
Broek, J.J.C. van den
hdl.handle.net/2105/11973
Bachelor scripties (ESHPM)
Erasmus School of Health Policy & Management

Holder, Vera ten. (2012, July 30). Performance management voor teamleiders in het Maasstad ziekenhuis. Bachelor scripties (ESHPM). Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11973