Samenvatting Achtergrond Bewoners van zorginstellingen zijn voor hun voeding afhankelijk van de door de instelling verstrekte maaltijden. Voeding is van essentieel belang voor de conditie en het herstel van de cliënt. Kwalitatief hoogwaardige maaltijden zijn voor deze bewoners daarom van groot belang. Dit is echter niet eenvoudig, de voedingszorg voor bewoners in zorginstellingen is complex. Dit komt doordat factoren als veroudering, ziekte, medicijngebruik, immobiliteit, gebitsproblemen en veranderingen in eetlust en smaak, bij elk individu op een verschillende wijze van invloed zijn op de gezondheid en voedselinname. De kwaliteit van voeding in zorginstellingen staat steeds vaker ter discussie. Media en onderzoekers stellen dat de huidige maaltijdvoorzieningen niet aansluiten op de wensen en behoeften van cliënten. Doelstelling Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in de cliënttevredenheid ten aanzien van de verstrekte voeding binnen verzorgingshuis Mastbos van stichting deBreedonk. Aan de hand van de resultaten worden er verbeterpunten aangedragen om de cliënttevredenheid te kunnen verbeteren. Methode Om de data voor dit onderzoek te verzamelen is er gebruik gemaakt van een observatie, interviews en vragenlijsten. De observatie is gebruikt om inzicht te krijgen in het proces rondom de maaltijden. Ook zijn twee van de zes interviews gebruikt om informatie te verkrijgen over het proces. Om inzicht te krijgen in de tevredenheid van de cliënten over de voedselverstrekking van deBreedonk zijn er vragenlijsten uitgedeeld. De vragen in de vragenlijst hadden betrekking op de verstrekking van warme maaltijd, de artikelen voor de broodmaaltijd en de drankvoorziening die door deBreedonk wordt aangeboden. Ook is de bewoners gevraagd aan te geven waar ze deze warme maaltijd nuttigen, in het restaurant of in het appartement. De gegevens die hiermee verzameld zijn, zijn ingevoerd in SPSS. Met behulp van beschrijvende analyses in inzicht gekregen in de mate van tevredenheid van de cliënten. Om te onderzoeken of er een verband was tussen de mate van tevredenheid over de kwaliteit en de locatie waar gegeten wordt, is er gebruik gemaakt van een Chikwadraattoets. Ook zijn de correlaties tussen alle numerieke variabelen berekend met behulp van de Pearson correlatietoets. Hiermee is gekeken welke onderlinge verbanden er tussen de variabelen zijn. Tot slot zijn de interviews met de bewoners gebruikt om inzicht te krijgen in achterliggende redenen of opmerkingen rondom de factoren die van invloed zijn op de tevredenheid van de voeding. Resultaten De resultaten laten zien dat 93% van de respondenten tevreden is over de voeding binnen verzorgingshuis de Mastbos. Van de 43 respondenten zijn er 3 ontevreden over de verstrekte voeding. De artikelen voor de broodmaaltijd worden, door de respondenten die hun artikelen meestal in het winkeltje van deBreedonk kopen, zowel op factor kwaliteit als service positief beoordeeld. Ook de warme maaltijden worden over het algemeen positief beoordeeld. Over de kwaliteit van de warme maaltijd is meer dan de helft van de respondenten tevreden. Uit de Chi-kwadraat toets blijkt er een verband te zitten tussen de mate van tevredenheid over de geur, het uiterlijk en de presentatie van de maaltijd en de locatie waar de maaltijd genuttigd worden. Respondenten die in hun eigen appartement eten zijn over het algemeen minder tevreden hierover dan de respondenten die hun maaltijd in het restaurant nuttigen. Op het gebied van de aangeboden hoeveelheid aan warme maaltijd zijn alle respondenten tevreden. Ook de service en de sfeer rondom de warme maaltijd worden door het merendeel van de respondenten positief beoordeeld. Tot slot blijkt uit de resultaten dat de respondenten van het verzorgingshuis tevreden zijn over de drankvoorziening die door deBreedonk aangeboden wordt. De belangrijkste onderlinge verbanden zijn te vinden in de geur, smaak, uiterlijk en presentatie van de warme maaltijd en de mate van tevredenheid. Ook blijken mannen vaker tevreden te zijn over de voeding van deBreedonk dan vrouwen. Conclusie Een groot deel van de respondenten is tevreden over de voeding van verzorgingshuis Mastbos. Toch zijn er op een aantal punten verbeteringen mogelijk. Belangrijkste verbeterpunten liggen op het gebied van de geur, smaak, uiterlijk en presentatie van de warme maaltijd, hiermee kan de meeste vooruitgang in tevredenheid geboekt worden. De kwaliteit van de maaltijden verbeterd worden door meer gebruik te maken van kruiden. Ook kan de kwaliteit verbeterd worden door een andere oplossing te vinden voor de zwarte drievaks-magnetronbakjes. Op het gebied van service zijn er meer warme keuzemogelijkheden voor bij de broodmaaltijd gewenst. Bij de warme maaltijd moet er beter ingeschat worden wat de vraag van de cliënt zal zijn, zo wordt voorkomen dat de bewoners die ’s avonds hun maaltijd in het restaurant nuttigen geen keuzemogelijkheid meer hebben. Om beter om te gaan met allergieën van cliënten doet deBreedonk er goed aan om een inventarisatieronde te houden welke bewoners er allergieën hebben. Tot slot wensen de respondenten die geen gebruik maken van het koffie- en thee-aanbod in het restaurant dat er weer een koffie-, thee- en drankenrondje langs de kamers komt. Summary Background Residents of care institutions are dependent on the meals provided by the institution. Nutrition is essential for the condition and the rehabilitation of the client. Therefore, high quality meals are important for these residents. However, the nutritional care for residents in care institutions is complex. This is because factors as aging, disease, medication, immobility, dental problems and changes in taste are affecting each individual in a different way. There are many discussions about the quality of the food provided by care institutions. Media and researchers argue that the current meal services do not match the needs of clients. Aim The purpose of this research is to gain insight into the client’s satisfaction with regard to the nutrition of nursing home “Mastbos” that is part of the foundation “deBreedonk”. Based on the results there will be some suggestions for improvements to increase the client satisfaction. Method The data for this research was collected using an observation, interviews and questionnaires. The observation was used to understand the process surrounding the meals. Two of the six interviews were also used to obtain information about the process. To gain insight into the satisfaction of the client on the provision of food of “deBreedonk”, questionnaires were distributed. The questions in the questionnaires were related to the provision of the hot meals, the available articles for the bread meals in the shop of the nursing home and the beverages service. In the questionnaires, residents were asked where they eat the hot meal, they can choose between the restaurant and their own apartment. The data collected with the questionnaires have been entered in SPSS. Descriptive analyses were used to gain insight into the satisfaction of the clients. The Chi-square test was used to investigate whether there was a link between the level of satisfaction of the quality and the location where the meal is eaten. The correlations between all numerical variables were calculated using the Pearson correlation tests. This test has shown the relationships between the variables. Finally, the interviews with the residents were used to understand the underlying reasons or comments about the factors that influence the satisfaction of nutrition. Results The results show that 93% of the respondents are satisfied with the nutrition that is provided in nursing home “Mastbos”. 3 Of the 43 respondents are dissatisfied with the provided food. The quality of the articles available for the bread meals that are available in the shop of “deBreedonk” is reviewed as good. The respondents are also positive about the service surrounding these articles. The hot meals are also generally assessed positively. The majority of respondents is satisfied with the quality of the hot meal. The Chi-square test shows that there is a relationship between the degree of satisfaction of the smell, taste and presentation and the location where the meal is consumed. Respondents who eat in their own apartment are generally less satisfied with the smell, taste and presentation of the meals than respondents who eat in the restaurant. All respondents are satisfied about the quantity of the hot meals. The majority of the respondents assess the service and the atmosphere surrounding the hot meals positively. The results also show that the respondents are satisfied with the beverage service offered in the nursing home. The most important relations between the variables are found in the smell, taste, appearance and presentation of the hot meal and the degree of satisfaction. Finally, men seem more satisfied with the nutrition of “deBreedonk” than women. Conclusion A large proportion of respondents is satisfied with nutrition offered in nursing home “Mastbos”. However, there are some improvements possible. Main points for improvement are in the field of the smell, taste, appearance and presentation of the hot meals, this are the areas were the most progress can be made to increase the satisfaction. The quality of the hot meals can be improved through greater use of herbs. Also the way the meals in the apartments are presentated can be improved. In the area of service, more hot choices for the bread meals are desired. Besides that, the demand for the hot meals should be estimated better, to prevent that residents who eat their hot meal in the evening in the restaurant have no choice anymore. In order to deal better with allergies, “deBreedonk” should do an inventory to keep track of which residents have allergies. Finally, the respondents who do not use the coffee and tea facility in the restaurant wish that coffee, tea and other beverages would be offered in their rooms.

, ,
Vemer, P.
hdl.handle.net/2105/11980
Bachelor scripties (ESHPM)
Erasmus School of Health Policy & Management

Oomen, Suzanne. (2012, June 22). Clienttevredenheid ten aanzien van voeding in.. Bachelor scripties (ESHPM). Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/11980