Speelt de arbeidsoriëntatie van leraren een modererende rol in de relatie tussen werkdruk en regelmogelijkheden enerzijds en de intrinsieke en extrinsieke arbeidstevredenheid anderzijds? Deze vraag is onderzocht op basis van een online survey binnen de stichting voor Katholiek Primair Onderwijs Roosendaal (N=221). Op grond van veronderstellingen afgeleid van het JD-C model (Karasek, 1979) werd een interactie effect tussen werkdruk en regelmogelijkheden verwacht. Dit veronderstelde effect werd niet gevonden, daarentegen werd een positief direct verband tussen regelmogelijkheden en intrinsieke en extrinsieke arbeidstevredenheid aangetoond. Het verwachte moderatie effect van de arbeidsoriëntatie werd binnen deze studie eveneens niet gevonden. De arbeidsoriëntatie versterkt het positieve effect van regelmogelijkheden op de relatie tussen werkdruk en arbeidstevredenheid niet. Met dit onderzoek is bevestigd dat werkkenmerken de belangrijkste voorspellers zijn voor de arbeidstevredenheid.

, , ,
Jetten, B., Braster, S.
hdl.handle.net/2105/12053
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Heiligenberg, G. van den. (2012, July 19). Tevreden ondanks de hoge werkdruk. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/12053