In dit onderzoek staat centraal, de verzuimaanpak in het mbo-onderwijs in de gemeenten Amsterdam en Rotterdam. In welke mate en op welke wijze werkt het ‘verzuimbeleid’ van de gemeenten Amsterdam en Rotterdam door in het ‘interne verzuimbeleid’ van de mbo-scholen en in de beleidshandelingen van de functionarissen in het mbo-onderwijs? Welke succes- en faalfactoren zijn te constateren in de doorwerking van het beleid en in de beleidsuitvoering? Vanuit welke beleidsframes kijken de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam en de functionarissen in het mbo-onderwijs naar de verzuimproblematiek en aanpak hiervan? Deze vragen weerspiegelen de focus van dit onderzoek. Door inzicht te bieden in de doorwerking van het verzuimbeleid en de beleidsuitvoering in de twee steden Amsterdam en Rotterdam, heeft de onderzoeker in kaart kunnen brengen welke verschillen en overeenkomsten er zijn tussen (1) het gemeentelijk verzuimbeleid, (2) de mate en wijze van doorwerking van het gemeentelijk verzuimbeleid in het interne verzuimbeleid van de scholen en (3) de uitvoering van het verzuimbeleid op de scholen. De succes en faalfactoren die zijn geïdentificeerd in de doorwerking van het verzuimbeleid en in de uitvoering, hebben geleid tot aanbevelingen. Deze aanbevelingen zijn gericht aan de gemeenten Amsterdam en Rotterdam en aan de scholen in beide gemeenten.

, , , ,
A. Van Sluis, R.F.I. Moody
hdl.handle.net/2105/12093
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Ammi, F. (2012, August 31). Verzuim effectief aanpakken: ‘Dat zit hem in duidelijke regels en mensen!. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/12093