Samenvatting Context. —Ziekenhuizen zijn hun zorgprocessen horizontaal aan het afstemmen en integreren om aan de moderne eisen van de gezondheidszorgmarkt te voldoen. Een aanpak om dit te bereiken is om meer procesgeoriënteerd te gaan werken. Procesoriëntatie (PO) wil zeggen dat er nadruk gelegd wordt op processen in plaats van op functionele en hiërarchische structuren. Hoewel de belangstelling voor onderzoek van PO in ziekenhuizen groeit, is er nog geen onderzoek uitgevoerd dat zich heeft gericht op een systematische ontwikkeling van een meetinstrument om PO vanuit een operations management (OM) perspectief te meten. Met een OM perspectief wordt de afstemming, integratie en coördinatie van activiteiten binnen de patiëntenzorgprocessen bedoeld. Doel. —Het identificeren en operationaliseren van elementen van PO in ziekenhuizen in OM termen, en het ontwikkelen en praktisch testen van een nieuw meetinstrument voor de operationalisering van ziekenhuis procesoriëntatie (Hospital Process Orientation Operationalization (HPOO) meetinstrument). Onderzoeksontwerp. —Multicenter, exploratieve case studies. Setting. —Oogheelkundige praktijk van drie verschillende typen Nederlandse ziekenhuizen: een groot academisch ziekenhuis, een groot gespecialiseerd ziekenhuis (oogbehandelingen) en een groot algemeen ziekenhuis. Respondenten. —26 respondenten in totaal, afkomstig van drie disciplines: management, teamleiders en zorgprofessionals (oogartsen, optometristen etc.). Resultaten. —39 stellingen verdeeld over de vijf dimensies van een bestaand instrument werden geformuleerd om een nieuw HPOO meetinstrument te creëren, dat de mate van PO in ziekenhuizen meet. De toepassing van het HPOO meetinstrument, de analyse van de scores en interviews met de respondenten resulteerde in het identificeren van verschillen in PO performance en verbetermogelijkheden op het gebied van PO in elk ziekenhuis. Het resultaat van het aanscherpen van het meetinstrument/stellingen na het praktisch testen is een set van 41 stellingen om de mate van PO vanuit een OM perspectief binnen ziekenhuizen te meten. Conclusies. —Door het ontwikkelen en praktisch testen van een nieuw, meer betrouwbaar meetinstrument, verbetert dit onderzoek het inzicht in en de toepassing van PO in ziekenhuizen. Daarnaast geeft dit onderzoek specifieke toekomstige onderzoeksrichtingen aan om de beoordeling en de meting van PO in ziekenhuizen te objectiveren. Summary Context. —Hospitals are aligning and integrating their care processes horizontally in order to meet the modern market requirements. An approach to achieve this is to become more process-oriented. Process orientation (PO) means focusing on begin-to-end processes instead of placing emphasis on functional and hierarchical structures. Although research interests in hospital PO are growing, no research has been directed towards a systematic development of a measurement tool to assess PO from an operations management (OM) perspective by addressing the alignment, integration and coordination of activities within patient care processes. Objectives. —To identify and operationalize constructs to measure PO in hospitals in OM terms and develop and practically test a new measurement tool for Hospital Process Orientation Operationalization (HPOO). Design. —Multicenter, exploratory case studies. Setting. —Ophthalmic practices of three different types of Dutch hospitals: one large university hospital, one large eye specialty hospital and one large general hospital. Participants. —A total of 26 participants from three disciplines: management, team leaders and health care professionals/ophthalmologists. Results. —39 items distributed over the five dimensions of an existing instrument were formulated to create the new HPOO measurement tool to assess and measure the degree of PO within hospitals. The application of the HPOO measurement tool, the analysis of the scores and interviews with the participants resulted in the possibility to identify differences of PO performance and the areas of improvement – from a PO point of view – within each hospital. The result of the refinement of the measurement tool/items after practical testing is a set of 41 items (2 new items were added after testing) to measure the degree of PO from an OM perspective within hospitals. Conclusions. —By developing and practically testing a new and more reliable measurement tool, this research improves the understanding and application of PO in hospitals. In addition, this research identifies specific future research directions to objectify the assessment and measurement of PO in hospitals.

, , ,
Vissers, Prof. dr. J.
hdl.handle.net/2105/12303
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Gonçalves, P.D. (2012, June 29). Hospital Process Orientation from an operations management perspective. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/12303