Individuen maken keuzen met betrekking tot hun gezondheid die uiteindelijk niet in hun eigen belang zijn. Daarnaast zijn de keuzen ook vaak niet in overeenstemming met de doelstellingen die zij zichzelf stellen. In deze scriptie wordt gekeken naar manieren waarop ervoor kan worden gezorgd dat individuen consistentere en betere beslissingen maken met betrekking tot hun eet- en beweegpatroon. Er wordt derhalve specifiek gekeken naar op welke manier individuen met lange-termijndoelen gericht op een gezondere levensstijl kunnen worden geholpen om de keuzen die zij op korte termijn maken hiermee in overeenstemming te laten zijn. De manier waarop dit kan worden bewerkstelligd is door middel van het libertair paternalisme. Individuen krijgen hierbij een duwtje richting de betere keuze, maar kunnen er nog steeds zonder al te veel moeite voor kiezen om hun oude keuzegedrag voort te zetten. Gedragseconomische inzichten worden gecombineerd met bestaand onderzoek, waaruit verschillende toepassingen voor maatschappij (overheid en organisatie) en werkgevers worden geformuleerd. De belangrijkste resultaten hiervan zijn ten eerste dat moet worden gestreefd naar een bewustwording van de dagelijkse keuzen die worden gemaakt en de rol hiervan binnen de langetermijndoelstellingen met betrekking tot gezondheid door het verhogen van de informatieverschaffing. De overheid kan bijdragen door regelgeving voor fabrikanten over vermeldingen op verpakkingen van 4 voedingsmiddelen, maar de fabrikanten kunnen hier ook uit eigen initiatief aan bedragen. Verder zijn informatieve campagnes in samenwerking met gezondheidsinstellingen een optie voor de overheid. Ten tweede moet voor het bewerkstelligen van betere en consistentere keuzen worden ingezet op het veranderen van de keuzestructuur en het inspelen op gemakzucht. De supermarkt kan hierbij helpen door het kopen van ongezond eten meer moeite te laten kosten door er bijvoorbeeld een additionele kassa voor te maken waar alleen de ongezonde producten kunnen worden afgerekend. Voor de werkgever liggen de mogelijkheden wat betreft keuzestructuur en gemakzucht vooral in de inrichting van het pand en ook vooral de inrichting van de bedrijfskantine. Met het oog op de prospecttheorie ligt verder een mogelijkheid in het veranderen van het kader van de keuze en het vergroten van de prikkel om de betere keuze te maken. De overheid kan bijvoorbeeld door middel van belastingen en subsidies het koop- en eetgedrag van burgers beïnvloeden. Een oplossing moet vooral ook worden gezocht in mensen zichzelf laten toeleggen op bepaalde doelen en hier financiële prikkels aan te verbinden op basis van de menselijke afkeer van verlies. Dit kan bijvoorbeeld door het opstellen van bepaalde typen contracten bij sportscholen, maar ook door het maken van afspraken met een bedrijfsdiëtist in combinatie met financiële prikkels. Ten slotte moet meer aandacht worden gericht op de inconsistenties tussen gedrag en de langetermijndoelen en het inspelen op te verwachten afwijkingen. Hier kan op worden ingespeeld door sportscholen door speicale contracten op te stellen om die inconsistentie weg te werken. Een mogelijkheid voor de werkgever ligt erin dat er een bepaald lunchplan kan worden opgesteld waarbij werknemers hun lunches van tevoren kiezen, om deze inconsistenties tegen te gaan.

Rohde, K.I.M.
hdl.handle.net/2105/12487
Business Economics
Erasmus School of Economics

Rentier, C. (2012, November). Op weg naar consistentere en betere individuele gezondheidskeuzes. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/12487