Samenvatting Achtergrond. De laatste jaren is er in de zorgsector een tendens waarneembaar dat service filosofieën worden gebruikt om processen vorm te geven of te verbeteren. In 2005 verscheen het spraakmakende rapport van Hans Kennedie, onder de titel ‘Waarde, waardering, waardigheid; Hospitality Care en de toekomst van de Nederlandse Verpleeghuiszorg.’ In een rapport in 2011 benoemt FWG de toenemende aandacht voor de beleving van de cliënt en het gebruik van service- en hospitality concepten als trend in de zorg. Eén van de concepten die binnen de zorgsector gehoor vindt is de presentiebenadering. De presentiebenadering haakt volgens Baart en Grypdonck (2008) in op de motivatie waarmee medewerkers oorspronkelijk kiezen voor de zorg. Daarnaast zou de presentiebenadering de samenwerking binnen het team beïnvloeden omdat de benadering gericht is op gedragsaspecten en de attitude van de medewerkers. Met de implementatie van de presentiebenadering willen zorgorganisaties goede, menslievende, zorg voor hun cliënten realiseren en zich daarmee onderscheiden van andere soortgelijke instellingen, doordat de medewerkers over uniek kennis, informatie en vaardigheden beschikken. Het succes van de organisatie hangt volgens Batt (2007) af van de mate waarin de organisatie er in slaagt de HR strategie uit te lijnen met de organisatie strategie. Op basis van de literatuur kan worden gesteld dat Organizational Citizenship Behavior (OCB) een bijdrage levert aan de effectiviteit van de organisatie en daarmee aan de performance. Het onderzoek richt zich op de vraag hoe het werken vanuit de presentiebenadering de ontwikkeling van OCB bij zorgmedewerkers in het verpleeghuis beïnvloed en daarmee indirect de performance van de organisatie en welke rol van motivatie en samenwerking in het team hierin spelen. Methode. Voor dit kwalitatieve onderzoek zijn observaties uitgevoerd en ongeveer 20 semigestructureerde interviews gehouden in een verpleeghuis waar de presentiebenadering op aan aantal afdelingen al wel is geïmplementeerd en op een aantal afdeling waar dit nog niet het geval is. Daarnaast is een documentenanalyse uitgevoerd. Resultaten en conclusie. Uit het onderzoek blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat het werken vanuit de presentiebenadering de ontwikkeling van OCB beïnvloedt. Wel zijn aanwijzingen gevonden dat het werken vanuit de presentiebenadering invloed heeft op de motivatie van medewerkers en op de samenwerking in het team. Vooral het ontwikkelen van een gemeenschappelijk denkkader viel hierin op. Daarnaast zijn aanwijzingen dat het werken vanuit de presentiebenadering bijdraagt aan de goede zorg voor individuele cliënten en mogelijk aan de performance van de organisatie. Implementatie van de presentiebenadering als organisatieverandering vraagt echter om randvoorwaarden die ingevuld moeten worden om het daadwerkelijk tot een succes te maken. Summary Background. In recent years, a clear trend has developed in the care sector where service philosophies are applied to shape and improve processes. A high-profile report by Hans Kennedie was published in 2005 entitled ‘Waarde, waardering, waardigheid; Hospitality Care en de toekomst van de Nederlandse Verpleeghuiszorg’ (Value, appreciation, dignity; Hospitality Care and the future of Dutch nursing home care). In a 2011 report, FWG (job evaluation in health care) remarked on the increasing attention paid to client perception and the application of service and hospitality concepts as a trend in the care sector. One concept that has been well received in the care sector is the presence approach. According to Baart and Grypdonck (2008), this approach focuses on the original motivation of employees to work in the care sector. In addition, the presence approach is said to influence cooperation within a team because it is directed towards behavioral aspects and the attitude of staff. Through the implementation of the presence approach, health care organizations want to achieve good quality, humane care for their clients, at the same time distinguishing themselves from other similar organizations because their staff possess unique knowledge, information and skills. According to Batt (2007) the success of the organization depends on the extent to which the organization is successful in aligning its HR strategy with its organization strategy. Literature suggests that Organizational Citizenship Behavior (OCB) contributes to the effectiveness of the organization and thus the performance. This study focuses on the question of how working with the presence approach can influence the development of OCB in nursing home care staff, influencing indirectly the performance of the organization, and what the role motivation and cooperation in the team plays. Method. For this qualitative study, observations were made and around 20 semi-structured interviews were held in a nursing home where the presence approach has already been implemented in a number of wards, but not in others. In addition a documentation analysis was carried out. Results and conclusion. The study demonstrates that there are no indications that working with the presence approach influences the development of OCB. Indications were, however, found that working with the presence approach has an effect on the motivation of staff and on cooperation within the team. In particular, the development of a mutual thinking frame was evident in this regard. Moreover, there are indications that working with the presence approach contributed to good care for individual clients and possibly to the performance of the organization. The implementation of the presence approach to change an organization, however, requires preconditions that need to be met in order to actually achieve success.

, , ,
Lee, Dr. Ir. Ing. K.van der
hdl.handle.net/2105/12571
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Labrijn, M. (2012, June 29). Prestatie en Performance. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/12571