Samenvatting In deze masterthesis wordt onderzoek gedaan op welke wijze scholing binnen Sophia Revalidatie effect heeft op de individuele performance. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te geven hoe scholing effect heeft op de individuele performance, teneinde kennis bij te dragen aan de vergroting van het effect van scholing binnen Sophia Revalidatie. De respondenten zijn medewerkers van verschillende niveaus en het middenkader. Als centrale theorie is er gebruik gemaakt van Werner & DeSimone (2009) die het „A DImE Framework‟ beschrijven om een scholingsproces effectief te laten verlopen. Er dient hier bij scholing aandacht te zijn voor needs Assessment, Design, Implementatie en Evaluatie. Het belang van scholing voor Sophia Revalidatie is dat het kwaliteitswaarborging biedt en een aantrekkelijke rol speelt in het werven en behouden van werknemers. Het blijkt dat Sophia Revalidatie te weinig doet aan analyse van de scholingsnoodzaak, waardoor de beslissing om mensen een scholing te laten volgen vrij willekeurig plaats vindt. Het effect van scholing wordt bepaald door persoonlijke kenmerken, de trainingsinvulling en de werkomgeving. „On-the-job-training‟ wordt als een effectieve trainingsmethode gezien om de trainingsinvulling en de werkomgeving te combineren. Het gehele team leert zo dezelfde basis, concrete werksituaties kunnen worden geoefend en het draagvlak en verbondenheid is groot. Het vergemakkelijkt zo de transfer van het geleerde naar de werksituatie en biedt zo hulp aan een effectief design en implementatie. Het meten en inzichtelijk maken van trainingseffecten wordt als wenselijk gezien, maar door de grote differentiatie aan training ook als zeer lastig. Bovendien is gedragsverandering naar aanleiding van de scholing moeilijk te bepalen, terwijl dit juist het effect is wat men terug wil zien. Een gestructureerdere evaluatie kan echter hulp bieden aan mensen om meer uit scholing te halen. Het blijkt dat Sophia Revalidatie met name bij de analyse van de scholingsbehoefte en de scholingsnoodzaak en de evaluatie tekort schiet. Om het effect van scholing voor Sophia Revalidatie te vergroten dient hier aandacht aan besteed te worden. Toekomstig onderzoek zal zich moeten richten op verdere ontwikkeling van effectmeting van scholing binnen zorginstellingen. Het blijkt dat gedragsveranderingen moeilijk te bepalen zijn, terwijl dit belangrijkste effecten zijn voor een training. Summary In this masterthesis there is research conducted how training in Sophia Revalidatie has effect on individual performance. The purpose of this research is to understand how training affects individual performance, in order to contribute knowledge to increasing the effects of training in Sophia Revalidatie. The respondents are employees of different levels and the middle management of Sophia Revalidatie. The theory of Werner & DeSimone (2009), who describe the A DImE Framework as a way to proceed an effective training process, has been used as the main theory. In this theory, there should be attention for needs Assessment, Design, Implementation and Evaluation. The importance of training for Sophia Revalidatie is that it provides quality assurance and plays an attractive role in recruiting and retaining employees. It appears that Sophia Revalidatie fails to analyze the training need, so that the decision to send people to training is somewhat arbitrary. The effect of training is determined by personal characteristics, training content and work environment. On-the-job-training is seen as an effective training method to combine the training content and the work environment. The entire team learns the same basis, work situations can be practiced and the support and commitment is high. It facilitates the transfer of learning to the workplace and it provides assistance to an effective design and implementation. Measuring and insight into the effect of training is seen as desirable, but with much different training also as very difficult. Besides, behavioral response after the training is difficult to determine, while this effect is precisely what they want to see. However, a structured evaluation can help people to get more effect of a training. It appears that Sophia Revalidatie especially fails in the analysis of training needs and the evaluation. To increase the effect of training for Sophia Revalidatie, there should be paid attention to this subjects. Future research should focus on further development of measurement of training effects in health organizations. It appears that behavioral changes are difficult to determine, while this are the most importance effects for a training.

, , ,
Lee, Dr. Ir. Ing. K.van der
hdl.handle.net/2105/12729
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Bolhuis, T.J. (2012, August 31). Effectief scholen. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/12729