In deze thesis staat de volgende onderzoeksvraag centraal: In hoeverre is de migrantenomroep TV Mozaïek te positioneren in het migrantenbeleid van de Nederlandse overheid? TV Mozaïek was de Rotterdamse migrantenomroep gemaakt voor, door en over migranten in Rotterdam vanaf 1984 tot en met 1993. De migrantenomroep bestond uit elf landenredacties. Tevens bestond er een algemene redactie en een actualiteitenprogramma gericht op migrantenjongeren ( 6de Etage). In dit onderzoek wordt er een kwantitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd naar de programma’s van de algemene redactie, de 6de Etage en de Kaapverdische, Marokkaanse en Surinaamse en Antilliaanse redacties. Hoewel TV Mozaïek was geïnitieerd als beleidsinstrument van de nationale overheid, kregen de landenredacties de vrije hand in het vervaardigen van televisieprogramma’s voor de achterban. In deze thesis is het ontstaan van TV Mozaïek geplaatst in de historische context van het Nederlandse overheidsbeleid gericht op migranten. Er zijn vier deelvragen samengesteld om stapsgewijs de hoofdvraag te kunnen beantwoorden. Met als doel TV Mozaïek in de context te plaatsen van het algemene migrantenvraagstuk, wordt in hoofdstuk 1 het debat dat Paul Scheffer ontketende in 2000 en de recensies op zijn boek in 2007 behandeld. De eerste deelvraag luidt derhalve: Hoe is de ontwikkeling van het discours over de multiculturele maatschappij verlopen vanaf het jaar 2000 tot 2007? Hoofdstuk 2 behandelt het overheidsbeleid dat werd ontwikkeld na de komst van grote groepen migranten. Zodoende luidt de tweede deelvraag: Hoe is het migrantenbeleid van de nationale overheid van 1978 tot 1994 te karakteriseren? Middels het gebruik van theorieën uit de bestuurskunde heb ik een schematische indeling gemaakt van de fasen van beleidsontwikkeling die in verband staan met het ontstaan van TV Mozaïek in 1984. De beleidsbepaling tot oprichten van TV Mozaïek is te plaatsen binnen het beleidsimage van civiel pluralisme. De conclusie is dat het ontstaan, verloop en het einde van TV Mozaïek te plaatsen binnen in het migrantenbeleid. TV Mozaïek is Rotterdamse media, daarom wordt in hoofdstuk 3 allereerst een situatieschets van migranten in Rotterdamse tijdens het bestaan van TV Mozaïek gegeven. Vervolgens behandel ik onderwerpen zoals de aard van media, media in een pluriforme maatschappij en migranten en media. De derde deelvraag luidt daarom: Hoe ziet de Rotterdamse samenleving eruit ten tijde van TV Mozaïek, wat betekent de aard van media voor analyse van TV Mozaïek en wat is de rol van media in een cultureel diverse maatschappij? Hoofdstuk 4 vormt de kern van deze thesis met het onderzoek naar de inhoud van TV Mozaïek. Na een beschrijving van de methoden en de obstakels voor de validiteit, vindt een kwantitatieve inhoudsanalyse plaats. Derhalve luidt deelvraag vier: Welke thema’s komen aan bod in de programma’s van TV Mozaïek en welke gevolgtrekkingen zijn hieruit te maken? Uit de inhoudsanalyse blijkt dat het thema kunst en cultuur ongeveer een kwart van de inhoud van de programma’s beslaat. Ten slotte rest in hoofdstuk 5 de conclusie en aanbevelingen. De hoofdvraag beantwoord ik door de resultaten van de kwantitatieve inhoudsanalyse van TV Mozaïek te vergelijken met de belangrijkste aspecten van het migrantenbeleid van de Nederlandse overheid. Er zijn enkel ruwe conclusies te maken op basis van de inhoudsanalyse van TV Mozaiek. De inhoud van de programma's is te plaatsen in het beleid van de overheid van de jaren tachtig.

, , , , , , ,
Beunders
hdl.handle.net/2105/12962
Maatschappijgeschiedenis / History of Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Berg, G.L. van den. (2012, August 31). TV Mozaïek: cultuur en groepsemancipatie op de beeldbuis. Maatschappijgeschiedenis / History of Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/12962