Er wordt binnen vele gebieden gesproken over Amerikanisering. Op politiek, economische en cultureel niveau is er een ontwikkeling gaande waarin Amerika een dominante positie inneemt. Productieprocessen en verschillende Amerikaanse standaarden worden door landen overgenomen omdat men denkt de welvaart hiermee te kunnen verbeteren. Deze Amerikaanse standaarden kunnen dankzij de toegenomen globalisering de wereld over. Op cultureel gebied is er nog weinig onderzoek gedaan naar het proces van Amerikanisering en wat dit begrip binnen dit gebied inhoudt is nog onduidelijk. Dit onderzoek richt zich op het proces van Amerikanisering binnen het Nederlands televisiedrama. Gooische Vrouwen en Desperate Housewives zijn twee dramaseries die in eerste instantie veel op elkaar lijken. Maar is dit ook zo? Is hier sprake van Amerikanisering? Om deze vraag te beantwoorden en om een nieuwe bijdrage te leveren aan de wetenschap over Amerikanisering is er een vergelijkend onderzoek opgesteld met de volgende hoofdvraag: Welke overeenkomsten en verschillen hebben de dramaseries Gooische Vrouwen en Desperate Housewives? Om dit onderzoek uit te voeren zijn twee deelvragen opgesteld. De eerste deelvraag richt zich op de narratieve kant van een dramaserie: Welke overeenkomsten en verschillen hebben de dramaseries op narratief niveau? De twee deelvraag richt zich op de visuele kan van een dramaserie: Welke overeenkomsten en verschillen hebben de dramaseries op visueel niveau? Dit onderzoek is een explorerend kwalitatieve inhoudsanalyse waarbij gekeken wordt naar de basis structuren en patronen in de televisieseries. Om dit te onderzoeken is gebruik gemaakt van twee verschillende onderzoeksmethoden om de verbanden tussen het visuele beeld en narratief goed bloot te leggen. De dataverzameling voor dit onderzoek bestond uit 14 afleveringen. Van beide series werden 7 afleveringen bekeken uit het derde seizoen. Tijdens het bekijken van de afleveringen werden aantekeningen gemaakt waarmee later de WOW-analyse en de analyse van het stijlsysteem werden uitgevoerd. Op basis van de bevindingen van de narratieve en visuele analyse kwamen verschillende resultaten naar voren. Ten eerste zijn er weinig overeenkomsten tussen de series Gooische Vrouwen en Desperate Housewives te vinden binnen de verhaallijnen en narratieve cyclussen. De enige overeenkomsten die werden gevonden waren in het onderdeel personages. De belangrijkste overeenkomsten waren te vinden in de uiterlijke en identiteit kenmerken van de vier vrouwelijke hoofdpersonages. De grootste verschillen waren zichtbaar in het gedrag van de personages bij het behalen van de doelstellingen en de gevolgen daarvan. De personages in Gooische Vrouwen zijn actieve objecten, wat betekent dat de vrouwen actiever zijn in het uitvoeren van bepaalde handelingen met betrekking tot het nastreven van hun doelstellingen, waardoor concrete doelstellingen worden behaald. De personages in Desperate Housewives zijn passieve subjecten en zijn minder actief in het behalen van hun concrete doelstellingen. Zij streven meer naar hun abstracte doelstellingen op de lange termijn, waardoor deze ook net iets meer behaald worden dan in Gooische Vrouwen. Desperate Housewives en Gooische Vrouwen hebben beide vier vrouwelijke hoofdpersonages met vier hoofdverhaallijnen. De story van de series zijn grotendeels verschillend, net als het plot van beide series. De verhaallijnen in Gooische Vrouwen lopen chronologisch en overlappen elkaar, waardoor er nadruk wordt gelegd op de lange verhaallijnen en er meerdere perspectieven over één onderwerp samenkomen. Hierdoor en dankzij de establishing shots is de serie overzichtelijker en rustiger dan de serie Desperate Housewives en is de causaliteit in Gooische Vrouwen sneller te begrijpen voor het publiek. In Desperate Housewives zorgen de vele op zich zelf staande verhaallijnen en de speling met tijd en ruimte in de editing voor een drukke, snelle, maar ook spannende serie, waar de kijker constant moet opletten op de logic of connection te ontdekken. Dit geldt ook voor de narratieve cyclussen in de serie Desperate Housewives. De problemen hebben weinig tot geen eindoplossingen, stapelen zich op en worden ook nog eens benadrukt door het visuele beeld. Daarnaast zijn de problemen in Desperate Housewives extremer dan de problemen in Gooische Vrouwen en worden ze omgevormd tot moraal van het verhaal en aan het einde samengevat. In Gooische Vrouwen worden door de juiste keuzes en daarmee het behalen van concrete doelstellingen veel eindoplossingen gegeven voor probleemsituaties. Ook dit geeft naast de chronologie en esthablising shots in het plot overzicht en helderheid in de verhaallijnen. Met deze resultaten wordt geconcludeerd dat Gooische Vrouwen geen vorm van Amerikanisering is. De overeenkomsten zijn te verklaren door de opkomst van het transnationale televisieveld, waarin Amerikaanse standaarden de overhand hebben. De verschillen kunnen te verklaren zijn door het verschil in industrie en publiek van de series. Verder onderzoek zal dit moeten uitwijzen. Dit onderzoek heeft het nut van vergelijkend onderzoek met betrekking tot Amerikanisering aangetoond en geeft hiermee een nieuw inzicht binnen het begrip Amerikanisering. Naar aanleiding van dit onderzoek zou er een nieuwe invulling van het begrip Amerikanisering moeten komen binnen het culturele veld.

, , , ,
Krijnen
hdl.handle.net/2105/12988
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Veldhuyzen, K.M.L. van. (2012, August 31). Wanhopige Vrouwen vs. Gooische Vrouwen. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/12988