hebben met de komst van internet lange tijd moeten wennen aan de nieuwe manier waarop zij consumenten kunnen benaderen. In tussen hebben bijna alle theaters wel een website waar praktische informatie te vinden is. Alleen voor de consument is er meer. Hij vergelijkt tegenwoordig op internet commerciële producten met elkaar door naar meningen van derden te luisteren. In dit explorerende onderzoek kijken we welke rol electronic word-of-mouth heeft, wanneer een consument zich aan het oriënteren is op een theatervoorstelling. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van het besluitvormingsproces van de consument. Hierbij neemt de consument in verschillende fasen tijdens het oriënteren op een theatervoorstelling besluiten. Tijdens dit proces kan hij worden beïnvloed door meningen van derden op het internet. Uit dit onderzoek blijkt dat de respondenten voornamelijk in de eerste fase, waarin de consument wordt geattendeerd op een theatervoorstelling, word-of-mouth gebruiken. Niet duidelijk is geworden of dit via het internet gebeurd of face-to-face. Daarnaast worden zij ook veelal via het internet geattendeerd op een theatervoorstelling. In de tweede fase informeren consumenten zich op een theatervoorstelling. De helft van de respondenten heeft zich vooraf niet geïnformeerd, de andere helft informeerde zich voornamelijk via internet. Ook hier blijkt de website van een theater de beste plek te zijn om praktische informatie over een voorstelling in te winnen. Electronic word-of-mouth wordt in deze fase nauwelijks tot niet gebruikt. Diegenen die het wel hebben gebruikt, raadpleegden Facebook of Twitter. Opvallend is dat voornamelijk meningen van professionals op internet zijn geraadpleegd. In de laatste fase, wanneer de consument de keuze maakt om wel of niet te gaan, bleken meningen niet belangrijk te zijn voor dit besluit. Er is ook specifiek gekeken naar de verschillen in leeftijd en naar type theatervoorstelling. Tussen drie leeftijdsgroepen waren geen grote verschillen te constateren, wat betreft de wijze van het gebruik van electronic word-of-mouth. Wel werd geconcludeerd dat toneelbezoekers meer waarde hechten aan meningen, in vergelijking tot cabaretbezoekers. Hoewel electronic word-of-mouth tijdens dit onderzoek geen grote rol speelde, werden meningen van derden van internet wel gewaardeerd. De respondenten gaven aan meningen van bekenden van internet het meeste te waarderen, in vergelijking tot meningen van professionals en onbekenden. Niet het vertrouwen in de persoon is belangrijk, maar de persoonlijke smaak van de zender van een mening speelt een rol bij de beïnvloeding.

, , , , ,
Verboord
hdl.handle.net/2105/12995
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Corbet, J. (2012, August 31). Jouw smaak, mijn smaak?!?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/12995