Door culturele globalisering ontwikkelde de, uit oorsprong Indiase, Bollywoodfilm zich mondiaal in populariteit (Govil, 2007). Ook in Nederland is de transnationale mediavorm Bollywood populair onder de Indiase diaspora. Cultuur zou een reden kunnen zijn voor de consumptie van Bollywood door de Indiase diaspora, La Pastina en Straubhaar (2005) noemen deze factor ‘culturele nabijheid’. De consumptie van transnationale media door allochtonen in het Westen kan volgens sommige wetenschappers leiden tot gesloten gemeenschappen en de integratie van deze personen in een samenleving in de weg staan (Corpus Ong, 2009 en Morley 2001). In dit onderzoek is door middel van kwalitatieve diepte-interviews onderzocht in welke mate culturele nabijheid een rol speelt bij de consumptie van Bollywood door de Indiase diaspora in Nederland en of deze consumptie leidt tot gesloten gemeenschappen. De belangrijkste bevindingen van dit onderzoek zijn, dat de Indiase diaspora (Surinaamse Hindoestanen) in Nederland die fan zijn van Bollywoodfilms opgegroeid zijn met deze films en dat zij deze films voornamelijk kijken ter ontspanning en entertainment. Er is duidelijk sprake van culturele nabijheid, maar de Surinaams Hindoestaanse cultuur ligt ver van de Indiase cultuur uit de Bollywoodfilms. Daarnaast hebben de respondenten geen interesse in gesloten gemeenschappen. De Indiase diaspora uit India bezit twee culturen, daarentegen bezitten de Surinaamse Hindoestanen naast de Indiase en Nederlandse cultuur ook de Surinaamse cultuur die van nature multicultureel is. Uit dit onderzoekt blijkt dat door de multiculturele achtergrond van de respondenten, zij een kosmopolitische denkwijze bezitten; deze groep is cultureel hybride en consumeert een grote variatie aan media.

, , , , , ,
Kuppens
hdl.handle.net/2105/13005
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Heppener, S.I. (2012, August 31). Bollywood in het Westen. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13005