In deze thesis komt de verbeelding van maatschappelijke problematiek via media aan de orde. Met name de verschillen tussen entertainment op televisie en de berichtgeving van de journalistiek worden onderzocht. De manier waarop misdaadserie The Wire criminaliteit verbeeldt wordt vergeleken met artikelen in The New York Times. Beide media zijn culturele producten die zich verhouden tot de samenleving. De relatie tussen culturele producten zoals kranten of een televisieserie en de samenleving is onderzocht door Griswold (2008). Culturele producten verhouden zich verschillend tot de wereld waarin ze gemaakt worden. De productie van makers, de consumptie van ontvangers en de sociale wereld waarin de culturele producten worden gemaakt beïnvloeden elkaar. Bij televisie speelt de markt bijvoorbeeld een belangrijke rol. Küng (2008) gaat in op de businessmodellen in de televisie-industrie. Ze geeft aan dat commerciële stations de markt anders benaderen dan publieke zenders of ‘cable’ stations. Een commerciële televisiemaatschappij, in Amerika ‘network’ televisie genoemd, haalt de inkomsten uit reclame. Dit heeft gevolgen voor de inhoud volgens Küng (2008). De programma’s moeten zoveel mogelijk mensen aanspreken en kunnen daarom niet zo snel afwijken van wat kijkers gewend zijn (Gitlin, 2000 [1984]). The Wire is uitgezonden op ‘cable’ station HBO, een televisiemaatschappij die de inkomsten haalt uit abonnementen. Televisiemakers hebben op deze zenders meer vrijheid om te experimenteren en er is ruimte voor artistieke en innovatieve programma’s (Küng, 2008). Er zijn belangrijke verschillen in de uitbeelding van criminaliteit in The Wire en The New York Times. De serie verbeeldt het ontstaan, de werking en de bestrijding van de aan drugsgerelateerde criminaliteit. We volgen verhalen van drugsdealers, junks, politie en beleidsbepalers en hun aandeel in de problematiek. Hierbij valt vooral op hoe personages strijd voeren binnen het instituut waar ze deel van uitmaken. Voor de personages geldt dat hun handelen een afweging is van persoonlijke overtuigingen gevormd binnen de omstandigheden van het sociale systeem. De verschillen tussen personages binnen dezelfde groep, bijvoorbeeld een drugsbende vormt een divers beeld waarin zowel persoonlijke drijfveren en overtuigingen als de buitenwereld invloed hebben op hun handelen. In de krant is het beeld van criminaliteit veel meer feitelijk. Lezers van het stadskatern van The New York Times nemen kennis van gebeurtenissen uit de grote stad. Er mag een grote betrouwbaarheid van de berichten worden verwacht. The New York Times staat namelijk bekend als kwaliteitskrant. De krant geeft de criminaliteit in een grote Amerikaanse stad als New York weer, maar er is veel minder ruimte om de problematiek te doorgronden dan in The Wire. De krant gebruikt reportages en achtergrondverhalen om lezers duiding en interpretatie van criminaliteit te verschaffen. De meeste artikelen over criminaliteit blijven echter een opsomming van feiten. De krant heeft de verantwoordelijkheid om een venster op de wereld te zijn. Hierdoor moeten keuzes gemaakt worden. Naast criminaliteit publiceert de krant over veel meer onderwerpen. Dit in achtnemend is de aandacht voor criminaliteit niet gering.

, , , , , ,
Verboord
hdl.handle.net/2105/13012
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Zee, R.S.T. van der. (2012, August 31). De verbeelding van criminaliteit in The Wire en The New York Times. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13012