In deze masterthesis is onderzocht op welke wijze Nederlandse dagbladen User Generated Content hebben geïmplementeerd in de berichtgeving in dagbladen en op krantensites. Om te achterhalen op welke manier dit precies gebeurt zijn twee niveaus van User Generated Content onderzocht: nieuwsgaring en expressie. Bij het niveau van nieuwsgaring is gekeken welke nieuwswaarden en bronnen van burgers gebruikt worden in de berichtgeving. Voor het niveau van expressie is onderzocht hoeveel reacties het publiek op een bepaald bericht kan geven. Uiteindelijk wordt geanalyseerd welke gevolgen dit heeft voor de Nederlandse democratie. Voor dit onderzoek werden 500 nieuwsberichten onderzocht die gepubliceerd zijn in de dagbladen en op de krantensites van De Volkskrant en De Telegraaf. Deze berichten zijn geanalyseerd aan de hand van een handmatige inhoudsanalyse. Er is gebleken dat de burger nauwelijks een rol speelt in de nieuwsvoorziening van traditionele nieuwsmedia. Het publiek heeft dankzij het internet veel mogelijkheden gekregen om te participeren in het journalistieke werkveld, maar in de berichtgeving speelt zij nauwelijks een rol. Traditionele nieuwsmedia zijn zich heel erg bewust van de rol die zij in de maatschappij vervullen. Om die reden kiezen nieuwsorganisaties er voor om het publiek een beperkte rol in de nieuwsvoorziening te geven. De rol van de media als waakhond van de democratie komt hierdoor niet onder druk te staan.

, , , , , ,
Ruigrok
hdl.handle.net/2105/13303
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Gerritsen, C.E. (2012, August 31). User Generated Content. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13303