Online gamen is vandaag de dag een populaire online activiteit onder de Nederlandse bevolking (van Deursen & van Dijk, 2011). Hoewel bij het spelen van online games vaak niet direct aan een sociale bezigheid wordt gedacht, blijkt het tegendeel waar (Cole & Griffiths, 2007; Jansz, 2006). Verschillende studies erkennen het sociale motief als één van de belangrijkste motivaties om online games te spelen (Jansz & Tanis, 2007; Jansz & Martens, 2005; Frostling-Henningsson, 2009). Afhankelijk van het genre en type, blijkt dat online games verschillende sociale mogelijkheden bieden (Lucas & Sherry, 2004; Cole & Griffiths, 2007). Waar gamen vroeger een spel was tussen de gebruiker en de computer, is het tegenwoordig een spel tussen twee of meerdere spelers waarbij de online game als ontmoetingsplaats fungeert (Ibid., 2004; Wellman et al., 2001). Deze studie verkende de waarde die spelers van de online First-Person Shooter Call of Duty en de sports game FIFA hechtten aan de sociale aspecten van de games. De volgende vraagstelling stond in dit onderzoek centraal: Wat is de sociale betekenis van de online games Call of Duty en FIFA? Aan de hand van een online enquête zijn 829 Nederlandse online Call of Duty en FIFA spelers bevraagd naar hun motieven om te spelen, hun waardering voor het sociale motief en de behoefte die zij hebben aan sociaal contact met andere gamers. Dit onderzoek heeft, met behulp van statistische tests, aangetoond dat zowel online Call of Duty als FIFA sociale functies vervullen. Beide online games worden door de gamers uit dit onderzoek gebruikt als een plek om sociale contacten te leggen en te onderhouden. Bijna de helft van de respondenten gaf aan het meest met offline contacten te spelen, waaruit blijkt dat de online game dient als virtuele ontmoetingsplaats. Ook werd bevestigd dat er nieuwe contacten worden opgedaan tijdens het spelen van de online game, hetgeen in dit onderzoek vooral van toepassing was bij Call of Duty spelers. Deze uitkomsten bevestigen de theorieën over de hedendaagse versmelting van online en offline werelden (de Haan, 2008; Kolo & Baur, 2004). Hoewel in dit onderzoek is geconcludeerd dat voor gamers van beide online games sociale interactie een belangrijke rol speelde, bleken online Call of Duty spelers de sociale aspecten significant hoger te waarderen dan online FIFA spelers. Op grond hiervan betoogt deze studie dat de sociale functie voor de Call of Duty spelers uit dit onderzoek belangrijker is dan voor de onderzochte groep online FIFA spelers.

, , , , ,
Haan, de
hdl.handle.net/2105/13305
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Lente, van M.R. (2012, August 31). Samen online. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13305