In Global Noise (2001) beschrijft Wermuth de stand van zaken van Nederlandse hip hop op dat moment, en gaat zij onder andere in op de grootte van de markt en authenticiteit van rappers. Ook andere wetenschappelijke literatuur behandelt vooral de productiekant van hip hop, en niet de receptiekant. Daarnaast is er ondertussen veel veranderd in het globale muzieklandschap, waarvoor globalisering en digitalisering voor een groot deel verantwoordelijk zijn. De maatschappelijke gevolgen van globalisering van de media zijn ook bij lange na nog niet bekend, en door het onderzoeken van de receptiekant van hip hop-muziek wordt er een breder licht geworpen op de gevolgen van deze globalisering. Hip hop is ontstaan in de Verenigde Staten, en verreweg de meeste hip hop die wordt geproduceerd komt nog steeds uit dat land. Daarnaast is hip hop van Nederlandse artiesten de afgelopen jaren ook enorm in populariteit toegenomen. Om de gevolgen voor globalisering van hip hop te kunnen benoemen, onderzoek ik in deze thesis de verschillen in receptie tussen Nederlandse en Amerikaanse onder Nederlandse hip hop-liefhebbers. Dit doe ik door te kijken naar de gebieden waarop Nederlandse en Amerikaanse hip hop van elkaar kunnen verschillen, namelijk op muzikaal gebied, non-muzikaal gebied en op het gebied van authenticiteit. Ik onderzoek wat de verschillen tussen Nederlandse en Amerikaanse hip hop voor Nederlandse hip hop-liefhebbers inhouden, hoe hun opvattingen tot stand zijn gekomen en hoe deze verschillen volgens de respondenten een invloed uitoefenen op de reputatie van de muziekstromingen in de samenleving. Om deze onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden heb ik gekozen voor een kwalitatieve onderzoeksmethode en diepte-interviews verricht onder de respondenten. Ik heb de onderzoeksdata vervolgens geanalyseerd en daar bepaalde terugkerende thema’s uit kunnen afleiden die blijkbaar van groot belang waren voor de respondenten. Uit de resultaten komt onder andere naar voren dat de respondenten goed op de hoogte waren van de achtergrond van hip hop. Zo vinden de meeste van hen dat Amerikaanse hip hop van hogere kwaliteit is, en onderscheiden zij gemakkelijker verschillende stijlen binnen Amerikaanse hip hop dan binnen Nederlandse. Ook het verschil tussen de mainstream- en undergroundvarianten komt sterker naar voren bij Amerikaanse hip hop. De protestfunctie die hip hop ooit had in de Verenigde Staten, is bij Nederlandse hip hop niet aanwezig. Authenticiteit is voor de respondenten erg belangrijk, en bij het luisteren naar de muziek letten zij erg op wat voor hen ‘echte’ hip hop is. Al met al is het moeilijk om aan te geven hoe Nederlandse en Amerikaanse hip hop van elkaar verschillen, omdat de twee genres vaak zo verschillend zijn dat het moeilijk is ze met elkaar te vergelijken. Het grootste verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse hip hop dat Nederlandse hip hop-liefhebbers noemen, is misschien wel de houding ten opzichte van de genres. Waar Amerikaanse hip hop is opgenomen in de populaire cultuur, met alle bijbehorende uiterlijkheden van dien, lijkt het erop dat Nederlandse hip hop als ‘nuchter’ wordt beschouwd: het draait nog steeds vooral om de muziek zelf.

, , , , ,
Kuppens
hdl.handle.net/2105/13350
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Wehrmeijer, M. (2012, September 17). Tussen gangsta rap en lieve hip hop. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13350