Het vergroten van de participatiegraad en het stimuleren van kunsteducatie wordt als belangrijk doel van de cultuursubsidie gezien. De community arts hebben een gelijksoortig doel vanwaar de legitimering van de projecten toeneemt. Er bestaan veel verschillende soorten community arts projecten waarbinnen wordt getracht in te spelen op behoeftes binnen een wijk of van een gemeente. Het centrale uitgangspunt van deze scriptie is de beleving en waardering van de actieve deelnemers van drie verschillende projecten in Rotterdam. Er is gekozen voor: ‘De Museumstraat’, ‘Van smartlap tot opera’ en ‘Uit je klei getrokken’. De projecten dienen aan te sluiten bij de doelgroep en in te spelen op de vraag en de behoeftes van de deelnemers. Dit wordt beschouwd als een voorwaarde voor succes en het mogelijk bereiken van de projectdoelen. Het onderzoek richtte zich op de actieve deelnemers die gedurende langere tijd als deelnemers betrokken zijn bij het project. Door middel van semi-gestructureerde interviews met de participanten over het project en diens ervaringen met het project, is de algemene beleving en waardering van de drie verschillende projecten in kaart gebracht. Er is gezocht naar een relatie tussen deze algemene beleving en de projectkenmerken. Daaruit ontstond de volgende hoofdvraag: Hoe ervaren en waarderen de deelnemers de verschillende community arts projecten en wat is de relatie tussen de projectkenmerken en deze beleving? Uit het onderzoek blijkt dat alle participanten er een positieve beleving en waardering op na houden. Tevens wordt duidelijk dat de projectkenmerken de beleving en waardering beïnvloeden. De werkwijze, het thema, de locatie, de samenwerking met de kunstenaar en de duur van het project hebben allemaal in meer of mindere mate invloed op de beleving en waardering. Opvallend is dat de het wel of niet bereiken van de doelstellingen weinig invloed lijkt te hebben op de beleving en waardering. De projecten zijn alle drie als zeer positief beleefd maar zouden een aantal zaken binnen het project kunnen veranderen om de beleving en waardering van de deelnemer te optimaliseren.

, , , ,
Eijck, van
hdl.handle.net/2105/13365
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Brakel, E.P.T.M. (2012, August 31). De Kunst van Beleven. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13365