Dit onderzoek richt zich op de constructie en beleving van een identiteit op etnische festivals. Gesteld wordt dat etnische festivals in de huidige tijd steeds vaker worden ingezet als instrument ter promotie van steden. Grote evenementen als festivals zijn namelijk goed voor het imago en de economie in een stad. Etnische festivals, die vanuit de oorsprong georganiseerd werden om uiting te geven aan de identiteit van etnische groep binnen een samenleving, zouden hierdoor steeds meer consumptiegericht worden om zoveel mogelijk bezoekers te trekken en het authentieke karakter verliezen. Onderzoek hiernaar is gedaan op het Tong Tong Festival 2012 in Den Haag, dat in het teken staat van Indische identiteit. Door middel van observatie, interviews en kwalitatieve enquêtes onder de organisatie en bezoekers is nagegaan hoe een notie van Indische identiteit geconstrueerd en beleefd wordt op het festival. Hieruit blijkt dat het karakter van het Tong Tong Festival niet zozeer veranderd is door de ontwikkelingen in de functie van festivals in het algemeen, maar dat kritieken op dit evenement veroorzaakt worden door verschil in beleving van de eigen identiteit, onder verschillende generaties Nederlands Indiërs. Deze andere manier van de eigen identiteit beleven zorgt ervoor dat er andere verwachtingen van het festival ontstaan, verwachtingen die verschillen van die van de eerste generatie.

, , ,
Reijnders
hdl.handle.net/2105/13377
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Doejaarden, R. (2012, August 31). Op zoek naar identiteit: de rol van etnische festivals anno 2012. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13377