Nederland heeft een sterke positie in de offshore markt door jarenlange ervaring en een sterk conglomeraat rondom Boskalis. Dockwise is hét toonaangevende bedrijf als het om zwaar zeetransport gaat, al hebben ze de laatste jaren steeds meer te maken met concurrentie, voornamelijk in de simpelere operaties rondom zwaar zeetransport. China is, met drie bedrijven die actief zijn in deze sector, terrein aan het winnen ten opzichte van Dockwise maar technologisch lopen ze nog ver achter. Naast China zijn ook de Zuid-Koreanen, de Denen en de Noren actief op deze markt, al hebben de bedrijven die deze diensten aanbieden een veel kleinere vloot en minder expertise ten opzichte van Dockwise. In dit rapport wordt de concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven bepaald ten opzichte van de bedrijven in de andere landen. Met behulp van het vijf krachtenmodel en aangevuld met aspecten van het clustermodel, beide ontwikkeld door Michael Porter, wordt de analyse voltrokken. Opvallend is dat Dockwise erg goed scoort in de hogere, moeilijkere segmenten van zwaar zeetransport. Naast alleen het transport kunnen zij ook een totaaloplossing aanbieden in de vorm van transport en installatie van offshore constructies, zoals boorplatformen en drijvende productiemiddelen. Mede door de hoge technologische staat van het Nederlandse bedrijfsleven hebben zij een grote voorsprong op de concurrenten en zaak is om deze voorsprong te behouden. Dockwise dient zich dus te richten op de technologische hoogstanden van deze sector. Door het verder ontwikkelen van de vloot en goed met afnemers te communiceren over de eventuele mogelijkheden kan Dockwise zijn positie in markt veiligstellen en zelfs nog verbeteren. Dockwise zal op zoek moeten naar nog moeilijkere en complexere operaties, waar pas vraag naar komt wanneer deze diensten zichzelf bewezen hebben. Net als bij de introductie van de Dockwise Vanguard zal Dockwise op deze manier zelf nieuwe markten kunnen creëren die alleen zij kunnen bedienen.

,
Nijdam, N.
hdl.handle.net/2105/13623
Business Economics
Erasmus School of Economics

Stijntjes, W.M.B. (2013, July 3). Exeptioneel Zeetransport. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13623