Deze scriptie onderzoekt hoe venture capitalists (VCs) de strategie van beginnende, VC ontvangende bedrijven beïnvloeden. De invloed op de strategie wordt onderverdeeld in vier verschillende aspecten: Innovatie, professionalisering, commercialisatie en internationalisatie. De belangrijkste bevindingen zijn dat VC ontvangende bedrijven over het algemeen innovatiever zijn dan niet VC ontvangende bedrijven. Echter, dit komt met name door de selectieprocedure van VCs. Er is geen bewijs dat de invloed van VCs zorgt voor een verdere stimulatie van de innovatie bij VC ontvangende bedrijven. De niet verdere stimulatie van innovatie is voor een groot gedeelte te verklaren door de korte termijn strategie van de VC en de focus op commercialisatie van de technologie. De VC heeft ook invloed op de professionalisering van het personeelsbestand van VC ontvangende bedrijven. Dit heeft gevolgen voor de manier van rekruteren, maar heeft met name belangrijke gevolgen voor mutaties in het bestuur en het top management. De focus op commercialisatie binnen VC ontvangende bedrijven gaat gepaard met een kortere tijd voordat een product op de markt komt. Dit effect is extra sterk voor innovatieve bedrijven die zich richten op eerste op de markt voordelen. Daarnaast worden door de invloed van VCs vaker handelsmerken aangevraagd door VC ontvangende bedrijven. De producten worden door de invloed van de VC ook vaker internationaal verkocht. Deze internationalisatie strategie wordt mogelijk gemaakt door het financieel en menselijke kapitaal wat geleverd wordt door de VC. Belangrijk voor ondernemers is dat zij er rekening mee moeten houden dat de korte termijn strategie van de VC de lange termijn belangen van de onderneming kan schaden. Ook moet de ondernemer er rekening mee houden dat VCs vaak contractueel het recht hebben om de ondernemer uit zijn eigen bedrijf te ontslaan.

Vries, A.G.B. de
hdl.handle.net/2105/13674
Business Economics
Erasmus School of Economics

Grutterink, S. (2013, July 16). De invloed van venture capitalists op de strategie van beginnende bedrijven. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13674