Social media, iedereen heeft er wel eens van gehoord, en de meesten zijn actief op één of meerdere platformen voor social media. Niet alleen consumenten maar ook bedrijven zijn vaker en langer te vinden op social media. Maar voegt social media iets toe? Creëert social media daadwerkelijk waarde voor bedrijven? Zorgt social media voor een sterkere binding tussen het bedrijf en zijn doelgroep? In dit onderzoek wordt geprobeerd om de effecten van social media op de merkwaarde te onderzoeken. Dit wordt gedaan aan de hand van het Consumer-Based Brand Equity model van Keller. Aan de hand van hypothesen en deelvragen wordt de probleemstelling, “Via “social media” is het mogelijk om “brand perception”, “brand knowledge” en “brand equity” onder Nederlandse studenten te beïnvloeden.”, beantwoord. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van enquêtes, waarna een aantal statistische methoden gebruikt werden om significante effecten te onderzoeken. De enquêtes werden afgenomen via Facebook. Uit het onderzoek blijkt dat social media een aantal factoren van brand perception beïnvloed. Er zijn significante effecten waar te nemen met betrekking tot brand awareness, dit heeft tot gevolg dat er geconcludeerd mag worden dat social media ook brand knowledge beïnvloed. Tot slot waren er ook effecten waar te nemen tussen social media en brand equity. Een kritische blik moet geworpen worden op een aantal aspecten met betrekking tot dit onderzoek. Ten eerste was het aantal respondenten aan de lage kant. Dit kan ervoor zorgen dat de onderzoeksresultaten niet representatief zouden kunnen zijn. Daarnaast was het gedeelte van de populatie die niet actief zijn op Facebook niet meegenomen in dit onderzoek. Dit heeft ook effect op de representativiteit. Tot slot moet er ook rekening worden gehouden met de beperkte en simplistische statistische methoden die in dit onderzoek zijn gebruikt.

Havranek, Drs Gerhard W.
hdl.handle.net/2105/13932
Business Economics
Erasmus School of Economics

Chen, Z. (2013, July 3). Social media, how it makes you pay more, for less. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13932