Technische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat verplaatsbaarheid in een mum van tijd gerealiseerd kan worden. De snelste manier van verplaatsbaarheid is met de vliegtuig. Dagelijks vliegen duizenden mensen de wereld over, en uren later bevinden deze mensen zich op een plek die duizenden kilometers afstaat van de originele vertrekplaats. Het is inmiddels bijna 10 jaar geleden dat Air France en KLM de fusie beklonken. Hedendaags staan de holding bekend als Air France-KLM. Dit gegeven heeft geresulteerd in de toetreding van KLM in het Skyteamprogramma, een samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen. Andere grote maatschappijen binnen deze alliantie zijn: Delta Airlines, China Airlines en Alitalia. Deze alliantie heeft als bedoeling een front te vormen tegen de moordende concurrentie binnen de luchtvaartbranche. Het aan de weg timmerende Air France-KLM groeide uit tot de grootste luchtvaartonderneming ter wereld gemeten op het gebied van omzet. Ook groeide de holding uit tot Europa's grootste vervoerder in termen van passagierskilometers, en globaal zelfs de op 2 na grootste. Op het gebied van vrachtvervoer is Air France-KLM de grootste ter wereld. Alitalia, lid van Skyteam, is al jaren in de problemen en daarom werd in 2009 besloten om het noodlijdende Alitalia van de ondergang te redden door over te gaan tot het kopen van een aandeel van 25%. Vooral KLM kent een grote historie in haar vakgebied. KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld, en nog steeds is de Koninklijke maatschappij wereldberoemd. Air France-KLM heeft inmiddels een sterke merknaam opgebouwd. Desondanks heeft deze maatschappij toch te kampen met zware concurrentie en een verliesgevende trend. De ideale manier, aan de hand van recente ontwikkelingen, worden uitvoerig behandeld en uitgestippeld in deze scriptie. Strategisch gezien is de alliantie een sterk middel om een machtspositie te creëren en uit te breiden. Ook de hub-posities van Schiphol en Carles de Gaulle zijn een belangrijke troef die Air France-KLM in handen hebben. Er zijn echter kapers op de kust, voornamelijk bedreigers uit het Midden-Oosten. De grootste en voornaamste bedreigers zijn Qatar Airways en ''Emirates''. Dit komt mede doordat ogenschijnlijk de crisis voorbij gaat aan deze maatschappijen. De geplaatste orders nemen grote hoogte aan en dat zou een alarmerende sein moeten zijn richting Air France-KLM. Om de strijd aan te gaan met gerenommeerde vliegmaatschappijen als ''Emirates'' en Qatar airways is een betere effectiviteit en allocatie van een noodzaak. Niet alleen om de belangen van de holding te beschermen, maar ook de hub-posities die een belangrijke bijdrage leveren aan de Europese economie. Juist deze economie heeft bescherming nodig en daarom is waarborging van de status van Air France-KLM van groot belang. De vraag is nu of een eventuele overname van Alitalia en de recente invoering van HOP! genoeg zijn om tegenstand te kunnen bieden.

,
Havranek, Drs Gerhard W.
hdl.handle.net/2105/13935
Business Economics
Erasmus School of Economics

Goelam-Mohamed, M.R. (2013, July 3). Overname en Concurrentieanalyse. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13935